Literatuur & Romans De Geus Januari 2015

Het leven, maar dan beter

De geweldige kaft kan niet ongenoemd blijven. Een ware eyecatcher die er voor zorgt dat menig boekfanaat dit werk in de winkel of bibliotheek zal oppakken.

Het leven in Parijs is elke dag anders. Wat schuilt er achter de voordeuren in deze drukke stad? In Het leven, maar dan beter maak je kennis met Mathilde en Yann. Er zijn twee verhalen van deze Parijse personages die elk hun leven leiden in het in de drukke stad Parijs. Het eerste verhaal gaat over de jonge Mathilde. Helaas heeft ze haar studie kunstgeschiedenis nooit afgerond en werkt daarom voor haar zwager. Bij dit bedrijf moet ze neprecensies schrijven om klanten naar de sites te trekken die zijn aangesloten bij het bedrijf. Wanneer ze zichzelf in de nesten werkt, komt ze onverwachts in contact met een onbekende die veel voor haar kan betekenen. Het tweede verhaal geeft het leven van Yann weer. Hij woont samen met zijn vriendin Mélanie, maar de sleur is in hun relatie geslopen. Wanneer Yann in contact komt met Isaac en zijn gezinnetje, krijgt hij ineens een hele andere kijk op zijn eigen leven.

Een bijzondere schrijfstijl valt direct op aan Het leven, maar dan beter. Anna Gavalda kan zeker schrijven. Dit weet je al vanaf de eerste paar bladzijden. In korte staccatozinnen, zonder te veel poespas vertelt zij haar verhaal. Dit maakt het geheel goed leesbaar.
Een voorbeeld van haar schrijfstijl: ‘Omdat ik niet goed in staat ben een beetje fatsoenlijke fluim te produceren, besmeurde ik mezelf, mijn mouw en mijn mooie sjaal, en dat was maar goed ook, want hoe zou je anders zo’n diepe haat verklaren?’
Deze directheid typeert de gehele inhoud van het boek en door gebruik van het ik-perspectief geeft dit een goed beeld weer van het karakter van het hoofdpersonage.

De geweldige kaft kan niet ongenoemd blijven. Waar de originele Franse kaft een lichtblauwe achtergrond kent met daarop twee vogels, is deze Nederlandse variant een ware eyecatcher die er voor zorgt dat menig boekfanaat dit werk in de winkel of bibliotheek zal oppakken. Een turquoise kast met kleurrijke macarons sieren de voorkant van dit 220 pagina’s tellende boek.

Naast alle positieve aspecten van dit verhaal. Is het lastig te bepalen wat het doel is wat Anna Gavalda voor ogen had. De tekst werkt niet naar een doel toe maar geeft eigenlijk het leven weer dat voortkabbelt van twee afzonderlijke personages die toevallig beiden in Parijs leven en ongelukkig zijn in hun leven. Dit zorgt ervoor dat je als leer met een onbevredigd gevoel achterblijft. Daarnaast zijn Mathilde en Yann ook niet in elkaars leven verworven en zijn er twee aparte verhalen in één boek verstopt. Het verband tussen de twee verhalen mist.

Al met al is Het leven, maar dan beter, geen uitblinker tussen de alle andere romans. Toch valt deze wel op door de mooie vormgegeven kaft. Maar de inhoud zal niet elke lezer aanspreken.

221

9789044533804