Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Mei 2007

Het laatste zwijgen

De sfeer van het boek is bijzonder duister en sober. De personages zijn uiterst geloofwaardig waardoor de lezer goed in het verhaal zit en waardoor alles nog angstaanjagender wordt, want wie kun je nog vertrouwen?

Bij de juiste temperatuur brandt alles. Hout. Kleding. Mensen. Menselijk weefsel vliegt bij 250 graden Celsius in brand. De huid wordt pikzwart en barst open. Het onderhuidse vet wordt vloeibaar, net als vet in een hete pan. Gevoed door het vet, begint het lichaam te branden. De armen en benen vatten als eerste vlam, de organen zijn als laatste aan de beurt. Maar botten zijn een ander verhaal. Botten kunnen koppig weerstand bieden. Zelfs als de koolstof erin is opgebrand, als het bot zo doods en levenloos als puimsteen is, behoudt het nog zijn vorm. Met deze lugubere toch informatieve zinnen begint het tweede boek van Simon Beckett tevens het tweede boek met het personage David Hunter in de hoofdrol.

Op Runa, een afgelegen bijna verlaten eilandje in Buiten-Hebriden, wordt in een oude cottage een verbrand lichaam gevonden. Een verbrand lichaam is nooit prettig om naar te kijken, maar dit lichaam nog minder. Eén hand en beide voeten zijn nauwelijks door vuur aangetast, maar voor de rest ligt er niets dan as, enkele zwarte botten en een kapotte schedel. Het lichaam roept tal van vragen op, dus wordt de forensisch patholoog David Hunter erop uitgestuurd om na te gaan of het om een moord of een ongeval gaat. Naar David zijn mening zou het om moord gaan, maar door een hevige storm kan hij niet met het vaste land in contact komen en dus ook niet om hulp vragen. De enige hulp die hem rest is het kleine corps van het eilandje en een gepensioneerd inspecteur die nog steeds op het eiland woont. Met de hulp van een paar enkelingen komt David dichter bij de moordenaar. Dichter dan dat hij zelf beseft…

De sfeer van het boek is bijzonder duister en sober, mede door de storm, David zijn eenzaamheid, het lijk en de weinige eilandbewoners die geen buitenstaanders vertrouwen. De personages zijn uiterst geloofwaardig waardoor de lezer goed in het verhaal zit en waardoor alles nog angstaanjagender wordt, want wie kun je nog vertrouwen?

Hoewel dit boek dezelfde stijl en hetzelfde hoofdpersonage heeft als De geur van sterfelijkheid, heeft Het laatste zwijgen een compleet andere verhaallijn en dus zien we David in andere situaties en leer je hem beter kennen. Met een geweldig plot en een verassende wending op het einde is het ongeduldig afwachten naar een derde boek. De verwachtingen waren hoog gespannen, aangezien Beckett’s vorige thriller De geur van sterfelijkheid een topper is, maar Simon Beckett blijft je verassen tot aan de laatste zin. Simon Beckett heeft niet alleen hetzelfde niveau gehaald als in zijn voorgaande boeken. Hij heeft zichzelf overtroffen, en weet nogmaals een rasechte pageturner neer te zetten.

350

9789024554317