Thriller & Spanning Ambo | Anthos Februari 2007

Het laatste offer

Helaas laat Van der Vlugt wel wat steekjes vallen. Zo waren de beide hoofdpersonages geen van beiden erg interessant. Al na tien bladzijden weet je ongeveer alles over ze wat je weten kan.

In Het laatste offer zullen een vermiste archeoloog en een belangrijke archeologische ontdekking in Egypte het ooit zo beschermde leventje van Brigit totaal op zijn kop zetten. Zij beleeft met Jef, die ze nog maar net heeft ontmoet, twee heftige nachten, waarna hij spoorloos verdwijnt. Op haar zoektocht naar Jef belandt Birgit in een reeks verwikkelingen waarin ze beiden hun leven niet meer zeker zijn. De zoektocht leidt onder andere naar de Ark des Verbonds, die al eeuwenlang net zo tot de verbeelding spreekt als de Heilige Graal. Wat is die Ark precies? Wat is zijn functie en waar is hij gebleven?

Tegen wil en dank wordt Birgit in een situatie gegooid, die in groot contrast is met haar gewoonlijke leven. Intriges en achtervolgingen teisteren haar en ze zal, samen met Jef, moeten vechten voor haar leven. Samen met Jef komt ze in nieuwe landen en doen ze grote ontdekkingen.

Het laatste offer is het nieuwste boek van Van der Vlugt, een van Nederlands meest populaire thrillerschrijfsters. Ik had dan ook grote verwachtingen toen ik begon met lezen. Wat met het eerste opviel is dat het verhaal afwijkt van haar eerdere boeken. Nu geen thriller, maar een avonturenroman. Het boek doet denken aan de Da Vinci Code, vermengd met een vleugje Indiana Jones. Wat dit betreft scoort Van der Vlugt een punt voor de gedurfde keuze.

Het boek begint gelijk goed, al na de eerste paar bladzijden is het lastig weg te leggen. Ik heb het boek dan ook in twee rukken uitgelezen, absoluut een pageturner. Jef en Birgit vallen van de ene spannende situatie in de andere en je blijft maar doorlezen om erachter te komen wat er staat te gebeuren. Daarnaast speelt een groot gedeelte van het boek zich af in Egypte, een bijzonder interessante setting. De oude mysterieuze plaatsen in Egypte vormen een perfecte locatie voor een zoektocht.

Helaas laat Van der Vlugt wel wat steekjes vallen. Zo waren de beide hoofdpersonages geen van beiden erg interessant. Al na tien bladzijden weet je ongeveer alles over ze wat je weten kan. De relatie tussen Birgit en Jef is voorspelbaar en leidt tot weinig verassingen voor de lezer. Daarnaast was het einde van het boek naar mijn idee ontzettend voorspelbaar. Zowel de grote boosdoener (wiens identiteit tot op het laatst geheim blijft) als de keuzes die Birgit in het einde van het boek maakt zag ik al van ver aankomen.

Een prima boek en zoals ik al zei, een echte pageturner. Maar de wat saaie personages en het voorspelbare einde zorgen dat dit boek net geen topper is geworden. Nét geen vier sterren, maar een aanrader voor iedere liefhebber van avonturenromans.

312

9789041409683