Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Augustus 2009

Het laatste geheim van Toetanchamon

Het is wel duidelijk dat Jacq ongelofelijk veel kennis heeft over de Egyptische geschiedenis en de geheimen die het land verborgen probeert te houden.

Het is 1951. De Amerikaanse Mark Wilder krijgt een anonieme uitnodiging om Egypte te bezoeken. In Cairo ontmoet hij een mysterieuze Koptische priester die hem een schokkende onthulling doet. Hij vertelt Mark dat hij eigenlijk de zoon is van een beroemde egyptoloog, Howard Carter. De priester, een man met magische krachten, stuurt Mark op een zoektocht naar de geheime papyrusrollen van de Egyptische farao Toetanchamon. Ondertussen zucht het volk van Egypte onder het corrupte regime van koning Farouk, en de weerstand tegen de Engelse bezetting van het Suezkanaal wordt steeds groter. Mythe en werkelijkheid raken met elkaar verstrengeld. Bovendien is het een eeuwenoud geloof dat er een vloek rust op iedereen die de farao stoort in zijn eeuwige slaap. Bestaan de papyrusrollen eigenlijk wel? En zo ja, wie heeft ze dan? Zal Mark ze uiteindelijk in handen kunnen krijgen?

Het laatste geheim van Toetanchamon is een verhaal met een aaneenschakeling van spannende achtervolgingen tot aan het einde. Het boek is met een vlotte pen geschreven en leest dan ook lekker snel weg. Het boek neemt zijn vlucht door het spirituele Egypte van begin jaren vijftig. Het is daarom erg interessant om te lezen over de Egyptische cultuur, het (bij)geloof van de mensen en de machten die heersen over het land. Ook heeft Jacq de omgeving waarin Mark zich bevindt goed weten over te brengen op de lezer.

Je waant je echt tussen de mysterieuze piramides, in het dal der koningen, tempels en de dodenstad. Dit brengt een extra dimensie aan het verhaal. Het is wel duidelijk dat Jacq ongelofelijk veel kennis heeft over de Egyptische geschiedenis en de geheimen die het land verborgen probeert te houden. Doordat de hoofdpersoon onverwacht zijn grote liefde ontmoet gaat het boek niet enkel over feiten, maar brengt het ook een bloeiende romance tussen twee mensen die gedreven zijn de geheimen van Toetanchamon te ontdekken. In een woord, geweldig!

334

9789021802381