Literatuur & Romans Artemis & Co Juli 2007

Het huis waar jij van hield

De Rosnay heeft het weer voor elkaar gekregen om een boek te schrijven waar de geschiedenis prachtig tot zijn recht komt en je jezelf bijna waant in Parijs.

Parijs, tweede helft van de negentiende eeuw. Door de ambitieuze stadsvernieuwingen van baron Haussman verdwijnen er complete wijken van de kaart. De huizen van duizenden Parijzenaren worden onteigend. Rose Bazelet, die graag in alle rust Le Petit Journal leest en wandelingen in de tuinen rond het Palais du Luxembourg maakt, hoopt dat haar straat gespaard zal blijven. Dan wordt ook haar leven ruw verstoord door een noodlottige brief: haar huis ligt op het trace van de boulevard Saint Germain en moet worden afgebroken. Haar wereld dreigt in te storten, maar Rose bindt de strijd aan met de prefect en met de keizer, om het familiebezit te redden, het huis dat een angstvallig bewaard geheim herbergt.

Rose is een typisch Parijse dame, die met flair van het leven geniet in het altijd mondaine Parijs. Als haar man overlijdt ontdekt ze een manier om met hem in contact te blijven. Ze houdt hem op de hoogte door middel van brieven te schrijven. Prachtige, ontroerende verhalen komen voort uit haar pen. Eenzaamheid maar ook daadkracht ontbreekt het niet aan Rose. Ze vertelt met passie over haar prachtige huis en het leven van de medebewoners.

De Rosnay heeft het weer voor elkaar gekregen om een boek te schrijven waar de geschiedenis prachtig tot zijn recht komt en je jezelf bijna waant in Parijs. Een prachtige noot van de auteur doet er nog een schepje bovenop. Wederom een roman om te koesteren.

205

9789047202059