Literatuur & Romans De Geus Februari 2009

Het huis van de moskee

Een prachtig boek met een mooie verhaallijn voor iedereen die geïnteresseerd is in de Arabische cultuur.

Sinds achthonderd jaar, generatie na generatie, heeft de familie van Aga Djan een centrale positie in de stad. Al zolang ze er wonen brengen ze de geestelijk leider van de moskee voort. De imam is een belangrijk man, maar zeker zo belangrijk is Aga Djan: een groot tapijthandelaar die aan het hoofd staat van de bazaar. De rechtvaardige koopman leeft volgens de richtlijnen van de Koran en gebruikt zijn macht voor het welzijn van de mensen om hem heen. Als er een radicale stroming onder de ayatollahs ontstaat en Khomeini in Parijs een omwenteling voorbereidt, komt de Iraanse samenleving onder druk te staan. Vrienden worden vijanden. Liefde wordt haat. Zelfs Aga Djan kan het tij niet keren.

Abdolah neemt je mee in de Arabische cultuur met de prachtige landschappen eromheen. De familie in het Huis van de moskee raakt je meteen diep in je hart. Wat een prachtige personages met verschillende karakters wat mooi is uitgewerkt. Vooral de grootmoeders stolen mijn hart met de zorg die ze op zich namen voor een ieder die ze in hun hart gesloten hadden. De jonge kinderen zien we opgroeien tot volwassen mannen en vrouwen, wat gepaard gaat met moeilijke keuzes daarbij om de hoek komen kijken. De familie leden steunen elkaar door de moeilijke tijden heen dit is mooi om te lezen, familie valt niet uit elkaar.

Een prachtig boek met een mooie verhaallijn voor iedereen die geïnteresseerd is in de Arabische cultuur. Werkelijk een must om te lezen voor zowel jong als oud.

416

9789044514063