Literatuur & Romans Cargo Oktober 2014

Het hart van alle dingen

Gilbert weet een goede afweging te maken in de aandacht die zij geeft aan bepaalde gebeurtenissen. Het is knap dat Gilbert hierin de balans weet te bewaren. Ze heeft feilloos door welke gebeurtenissen belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het karakter van Alma.

Het hart van alle dingen is een grootse roman over een grootse eeuw. Laat je meevoeren van Londen naar Peru, van Philadelphia via Tahiti naar Amsterdam, in een verhaal vol buitengewone personages: missionarissen, vrijheidsstrijders, avonturiers, astronomen, zeekapiteins en bovenal Alma Whittaker, de heldin van dit verhaal, een vrouw die haar tijd een stap vooruit was. Alma wordt geboren in een bekende familie van Nederlandse botanisten en groeit op tot een slim en onafhankelijk meisje. Het duurt dan ook niet lang voor zij haar eigen onderzoeksproject start. Maar terwijl haar studie haar dieper meetrekt in de mysteries van de evolutie, leert de man van wie ze houdt haar de wereld op een andere manier te beschouwen.

Het hart van alle dingen was, vreemd genoeg, het eerste boek dat ik las van Gilbert. Wel heb ik eerder het verfilmde Eten, bidden, beminnen gezien, al wacht dat boek nog altijd in mijn boekenkast om gelezen te worden. Gezien de populariteit van Gilbert ben ik toch wel erg benieuwd geworden naar haar boeken.

Het hart van alle dingen speelt zich af in de negentiende eeuw en in het verhaal volgen we Alma. Het verhaal is opgebouwd uit meerdere delen. Bij aanvang maken we kennis met haar eigenzinnige vader Henry Whittaker. We lezen hoe hij zijn fortuin vergaarde en naam en faam maakte in de botanische wereld. Vervolgens maakt het verhaal een sprong wanneer Alma rond de twintig jaar is en steeds meer liefde ontwikkelt voor de botanie. Vervolgens is Alma van middelbare leeftijd wanneer zij haar toekomstige man ontmoet. Daarna volgt de lezer Alma nog op haar reis naar Tahiti en uiteindelijk zien we Alma in haar laatste levensjaren. Inmiddels woont ze in Amsterdam en werkt ze voor Hortus Botanicus.

Gilbert neemt de tijd om het verhaal op te bouwen. Het eerste deel is echt even inkomen. Ik vroeg mij bij aanvang regelmatig af waar het verhaal heen zou gaan. Er wordt zeer veel gesproken over botanie en ik was even bang dat dit het hele verhaal de boventoon zou voeren. Gelukkig neemt het verhaal vanaf het tweede hoofdstuk een andere wending en komt het leven van Alma centraal te staan. Alma is een prettige persoonlijkheid. Eigenlijk geldt dat voor alle personages die Gilbert introduceert. Waarschijnlijk door de tijd die ze neemt om alle karakters echt tot bloei te laten komen.

Het hart van alle dingen is een zeer fijne roman die prettig wegleest, ondanks de ruim 550 pagina’s. Gilbert weet een goede afweging te maken in de aandacht die zij geeft aan bepaalde gebeurtenissen. Zo kan ze pagina’s volschrijven over een diner in huize Whittaker, terwijl ze slechts een alinea wijdt aan een trektocht van enkele maanden over Tahiti. Het is knap dat Gilbert hierin de balans weet te bewaren. Ze heeft feilloos door welke gebeurtenissen belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het karakter van Alma.

Het hart van alle dingen heeft mij erg weten te bekoren en is een tijdloze roman. Ik zal dan ook zeker alsnog de eerder verschenen boeken van Gilbert  gaan lezen.

560

9789023490319