Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2007

Het gruwelhuis

Dat het woord gruwel in de titel voorkomt is niet verrassend, het doet het boek eer aan. De beschrijvingen van de slachtoffers zijn erger dan gruwelijk, ze zijn morbide en grotesk.

Twee werkloze mannen hebben een wrok jegens hun vorige werkgever en besluiten om in de nacht graffiti te spuiten op het gebouw dat hun vroegere werkplaats was. Als hun kunstwerk af is snellen ze er in hun auto vandoor met een vaart van meer dan 100 kilometer per uur. Terwijl zij hun autolichten niet aan hebben en rondrijden, rijden zij per ongeluk een man aan. Deze isĀ  op slag dood, en heeft een tas met twee miljoen euro bij zich. De mannen dumpen het lijk, verstoppen het geld en verdwijnen. Een dag later wordt er in dezelfde buurt een dood meisje gevonden.

Lucie Henebelle, de jonge moeder van een babytweeling, houdt zich al jaren bezig met onderzoek naar psychopaten. Deze jonge rechercheur is enorm ambitieus en wilt koste wat het kost de raadsels oplossen. Dit doet ze door sporen na te gaan die volgens haar collega’s nutteloos zijn en tot een dood spoor zullen leiden. Al snel blijkt dat Lucie de juiste sporen kiest, ze probeert zich in te leven in de gedachtegang van de moordenaar en wordt steeds meer geobsedeerd door zijn gruwelijke daden. Ondertussen heeft de seriemoordenaar, het Beest, het op Lucie voorzien.

Het gruwelhuis begint als een rustig verhaal maar schakelt halverwege over in een sneltempo met de ene leidraad na de andere, wat de lezer op verschillende sporen brengt.

Wat het boek bijzonder maakt zijn de talrijke personages en verhaallijnen die allen met elkaar verbonden blijken te zijn. Thilliez heeft ongelooflijk realistische personages neergezet die je steeds blijven verassen. Het Beest is in het begin moeilijk te plaatsen, maar blijkt al snel fascinerend en voor veel commotie te zorgen. Als lezer blijf je voornamelijk steeds samen met Lucie speculeren, wat het plot alleen maar verrassender maakt. Je volgt al snel elk spoor op de voet.

Het gruwelhuis is een spannend verhaal, geschreven met een verassend plot.

286

9789024559008