Thriller & Spanning VBK Media Mei 2015

Het gerecht

De plot is erg creatief en komt onverwacht, maar is weinig geloofwaardig. Ik denk dat mensen de plot of helemaal geweldig vinden, of helemaal niets.

Sandra Hazelaar is een voormalig actrice die tegenwoordig in de luwte van de media-aandacht haar huiskamerrestaurant bestiert. Maar als zij op een avond in het Amsterdamse Sarphatipark getuige is van een verkrachting, zet dat haar hele leven op zijn kop. Zij herkent de verkrachter als de strafadvocaat mr. Joachim Hansson, die regelmatig aanschuift aan de desk van een entertainmentrubriek. En hij herkent Sandra… Gedreven door een groot rechtvaardigheidsgevoel wil Sandra alles op alles zetten om het recht te laten zegevieren. De macht van Hansson reikt echter ver, heel ver. Hij zorgt ervoor dat haar zorgvuldig opgebouwde leven en reputatie als een kaartenhuis in elkaar storten. Sandra verliest de grip op haar leven en vrienden, terwijl Hansson de dans lijkt te ontspringen…

Het gerecht is het debuut van actrice Inge Ipenburg. Op diverse social media kanalen zag ik dat het boek goed werd ontvingen. Enige tijd later besloot ik toch zelf ook het boek te willen lezen. En dat was geen verkeerde keuze, bleek al snel.

Ipenburg beschikt over een prettige schrijfstijl welke mij doet denken aan die van Xenia Kasper. Meteen bij aanvang van het verhaal vindt de verkrachtingsscene plaats, waardoor je al snel wordt meegezogen in het verdere verhaal. Het is vanaf de eerste bladzijde spannend. Tot het einde toe weet Ipenburg deze spanning vast te houden, mede door de vele verrassingselementen die ze aan het verhaal toevoegt. Het boek bevat veel korte hoofdstukken met vaart en actie. De vele korte zinnen die Ipenburg gebruikt hebben zeker een bijdrage aan de prettige schrijfstijl van de auteur.

Het personage Sandra is goed uitgewerkt en komt echt tot leven. De lezer leert haar goed kennen. Dit geldt ook voor haar werknemer die een autistische stoornis heeft. Een stoornis waar we de laatste jaren steeds meer over lezen en te weten komen en ik vind het te prijzen dat Ipenburg hier aandacht aan besteed. Het keukenrestaurant is een actueel thema, helemaal van deze tijd.

De plot is erg creatief en komt onverwacht, maar is weinig geloofwaardig. Ik denk dat mensen de plot of helemaal geweldig vinden, of helemaal niets. Het kan zijn dat je vindt dat Ipenburg met de plot voor de makkelijke weg heeft gekozen. Ik hoor echter bij de eerste groep en vind het vooral een verrassend eind van een geslaagd verhaal.

320

9789026138515