Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff September 2009

Het geheime vuur

Deze thriller van Langfield heeft een hoge dosis fictie, occultisme en spanning. Maar als minpuntje heeft het door al dat hiervoor genoemde ook een hoop verwarring en drukte.

Kan het verleden de toekomst alsnog veranderen? Het geheime vuur is het op zichzelf staande vervolg op Langfield’s bestseller-debuut Duister ultimatum. Het is bekend dat Himmlers elitekorps zich tot doel had gesteld niet alleen de wetenschap maar ook de esoterische machten te knechten. Het uiteindelijke oogmerk was het creëren van een onoverwinnelijk wapen dat de oorlog in één keer ten gunste van de nazi’s zou beslechten.

Himmlers wapen – geladen met evenveel megaton als mindpower – werd iets meer dan zestig jaar geleden op scherp gezet. Maar Himmler was niet de enige die zich met mysterieuze machten bezighield. Een geheime groep verzetshelden, allen met hoog ontwikkelde bijzondere gaven, bundelen de krachten om het wapen onschadelijk te maken. Het werd bevroren in de tijd en er vormde zich een nieuwe toekomst. Een toekomst die wij hebben meegemaakt ondertussen.

Nu, in het heden, begint de bezwering aan kracht te verliezen. Robert Reckliss, de sympathieke hoofdpersoon met onvermoede gaven uit duister ultimatum, heeft slecht vijf dagen de tijd om te zorgen dat het wapen niet alsnog zijn vernietigende kracht zal laten gelden. Alles wat in de afgelopen zestig jaar gebeurd is, zal dan in één klap teniet worden gedaan en heel Europa zal alsnog zuchten onder een tirannie die zijn weerga niet kent…

Het verhaal speelt zich af in 1944 en het heden. Dit in combinatie met meerdere personen, al dan niet levend, in hoofdzakelijk Londen en Parijs, weer met elkaar verbonden door een verhaal/bezwering die zijn kracht begint te verliezen en daardoor een soort van tijdsverbinding tussen 1944 en nu openstelt.

Het is niet nodig om het vorige deel te lezen voor het verhaal, maar ik raad wel aan om dit te doen. Op deze manier krijg je een beetje een idee van de manier van schrijven van Langfield. Ik heb dit niet gedaan en daardoor was ik vaak in verwarring en had ik moeite om het verhaal te volgen. Het boek flits heen en weer tussen 1944 en nu en tussen de verschillende hoofdpersonen en daardoor had ik soms niet meer door waar ik nou was. Spannend is het wel hoewel het soms ook een beetje te zweverig overkomt door het occultisme. Daardoor maakte het voor mij het verhaal wat minder geloofwaardig, een andere lezer vindt dit misschien wel juist een leuke bijkomstigheid.

Verder is het boek in een goed leesbare stijl geschreven, je moet er alleen wel goed je aandacht bij houden. Aan de uitwerking van de hoofdpersonen is net voldoende gedaan om hun gestalte te geven maar de hoofdmoot in dit boek is toch wel de speurtocht en strijd tegen de nazi’s en hun geheime vuur.

352

9789024530069