Thriller & Spanning A.W. Bruna November 2007

Het gezicht van de dood

McFadyen is erin geslaagd, door deze rauwe gruwelijkheid te hanteren, de lezer een goed inzicht in de denk -en beleefwereld van de moordenaar te geven.

“Ik wil met Smoky Barrett spreken of ik maak mezelf van kant.”
Het meisje is zestien jaar oud. Ze heet Sarah, bevindt zich op de plaats delict van een gruwelijke, drievoudige moord en houdt een pistool tegen haar hoofd gedrukt. Ze beweert tegenover de politie dat ‘de Vreemdeling’ haar adoptiegezin heeft vermoord. Dat hij haar al haar hele leven achtervolgt en iedereen vermoord van wie ze houdt. En dat niemand haar gelooft. En dat klopt, niemand gelooft haar. Tot nu toe..

Special agent Smoky Barret heeft de leiding over CASMIRC, een speciale FBI-eenheid die zich bezighoudt met het opsporen van seriemoordenaars. Het team is door haar persoonlijk samengesteld uit de beste specialisten uit de nationale misdaadbestrijding. Ze zijn net zo geobsedeerd en vasthoudend als de psychopaten op wie zij jacht maken. En deze zaak zal het uiterste van hen vergen. Want een nieuwe, wrede, dubbele moord toont aan dat deze seriemoordenaar op een missie is en verder gaat dan welke moordenaar dan ook.

McFadyen debuteerde met De stilte van de hel. In dit boek introduceerde hij ook Smoky Barret, een FBI-agente die soms schrikbarend dichtbij de denkwijze van psychopaten komt. In het begin van dit boek krijgen we een korte introductie over wat er allemaal met Smoky is gebeurd. Het is dus niet nodig om het vorige boek gelezen te hebben om dit boek te kunnen begrijpen. Daarna wordt Smoky bijna direct weer in een nieuwe zaak gestort. Ze moet proberen een zestienjarig meisje ervan te weerhouden om zichzelf door haar hoofd te schieten. Vanaf dan komt alles in een stroomversnelling en moeten Smoky en haar team alles op alles te zetten om de moordenaar een halt toe te roepen.

Het boek hanteert een prima opzet. Allereerst krijgen we een kijkje in de psyche en het verleden van Smoky, daarna moet Smoky direct aan de slag. Ze komt dan ik contact met Sarah, een meisje dat beweert opgejaagd te worden door ‘de Vreemdeling’. Smoky krijgt van Sarah een dagboek om te lezen om meer te weten te komen over het verleden van Sarah. Gedurende het boek leest Smoky af en toe een stuk uit dagboek. Het verhaal verspringt dus tussen de zaak van Smoky en het verleden van Sarah. En in beide verhalen komen we meer te weten over de mysterieuze ‘vreemdeling’. Een bijzondere opzet die ik nog niet eerder ben tegen gekomen in een thriller, maar het leest prima.

Het boek gebruikt bijzonder veel gruwelijke details en werkwijzen van de moordenaars. Toch schrikt dit niet heel erg af. Het is juist eerder intrigerend. McFadyen is erin geslaagd, door deze rauwe gruwelijkheid te hanteren, de lezer een goed inzicht in de denk -en beleefwereld van de moordenaar te geven.

Smoky is een leuk hoofdpersoon om over te lezen. Ze heeft een bijzondere denkwijze en als lezer krijg je een goed inzicht in haar. Ook de zaak zelf zit prima in elkaar. Door de wisselingen van het verhaal tussen Sarah en Smoky krijgt het boek bijzonder veel cliffhangers waardoor je blijft lezen. Als Smoky uit het dagboek leest wil je graag dat ze blijft lezen om weer te weten te komen en tegelijkertijd wil je dat ze het boek weglegt en verder gaat met de zaak, wederom om meer te weten te komen.

Het team van Smoky bestaat uit een aantal compleet verschillende, maar bijzonder prettige figuren. Ze vormen een goed tegengewicht tegen de soms wat pessimistische Smoky.

Het einde viel me echter een klein beetje tegen. Het hele verhaal zit vrij goed en geloofwaardig in elkaar, maar aan het eind van het verhaal lijkt de schrijver net een stap te ver te willen gaan, waardoor de moordenaar wat ongeloofwaardig wordt. Voor mijn gevoel deed het einde, van deze verder heerlijke thriller, wat tekort.

420

9789022993576