Thriller & Spanning De Fontein Februari 2006

Het derde geheim

De meeste hoofdstukken worden afgesloten met een kleine 'cliffhanger' waardoor je snel geneigd bent nog een stukje verder te lezen.

In 1917 verschijnt in Fatima, Portugal, Maria aan een paar boerenkinderen en doet drie cryptische voorspelingen. De eerste twee worden openbaar gemaakt, maar de tekst van de derde voorspelling wordt angstvallig geheim gehouden in het Vaticaan. In het heden van nu heeft de eerste Duitse paus, Clemens XV, een obsessieve belangstelling voor de laatste openbaring. Zijn Ierse secretaris gaat op zoek naar de vertaler van de openbaringen en stuit daarbij op een aantal zaken die de toekomst van de katholieke Kerk in gevaar kunnen brengen. Niet alle volgers van de kerk willen dat de derde voorspelling ooit openbaar gemaakt wordt.

Het derde geheim beschrijft de zoektocht van Colin Michener naar de laatste openbaring, het derde geheim. Michener is in dienst van de paus en werkzaam voor het Vaticaan. Zijn zoektocht brengt hem op verschillende plaatsen in de wereld. Terwijl Michener zijn best doet achter het derde geheim te komen, willen enkele aanhangers van de kerk koste wat kost voorkomen dat het derde geheim bekend wordt bij het grote publiek. Er ontstaat een situatie vol van intriges binnen het Vaticaan.

Voordat het bekende boek Da Vinci Code uitkwam waren boeken over de katholieke kerk en over de intriges binnen het Vaticaan nog vrij zeldzaam. Na het grote succes van het boek van Dan Brown zijn echter overal boeken te vinden die bepaalde overtuigingen van de kerk aan de kaak stellen. Dit zorgt ervoor dat er een hoop slecht geschreven boeken op de markt gebracht worden. Gelukkig zitten er ook enkele goede bij en Het derde geheim reken ik ook tot een van de wat betere boeken.

Het boek geeft een mooie weergave van de machtsstrijd dat zich in het Vaticaan kan afspelen. Verschillende kardinalen en andere kerkelijke functionarissen vormen bondgenootschappen of werken elkaar juist tegen. Sommige kerkfunctionarissen werken bij het Vaticaan in dienst van God, andere lijken alleen op macht belust. Michener is een man die zijn twijfels heeft over het geloof, maar zijn paus en zijn kerk dient met een grote devotie. Terwijl je het boek volgt, kom je steeds meer te weten over Michener en krijg je een duidelijker inzicht in zijn karakter. Hoewel zijn karakter nooit echt wordt uitgediept, weet je genoeg over hem om begrip op te kunnen brengen voor zijn keuzes. Jammer is dat de andere karakters niet erg dynamisch zijn. Hun overtuigingen verschuiven eigenlijk nooit tijdens het boek. Dit zorgt ervoor dat het boek makkelijk te lezen is, maar soms wat onrealistisch over kan komen.

Wat mij het meeste aansprak in het boek, is dat je een beeld krijgt van de politiek binnen het Vaticaan. De hoofdstukken in het boek volgen afwisselend de zoektocht van Michener en de ontwikkelingen binnen de muren van het Vaticaan. De zoektocht van Michener is leuk om te volgen, hoewel het nergens echt spannend wordt. De ontwikkelingen in het Vaticaan daarentegen zijn erg leuk en spannend om te volgen. De onderlinge strijd tussen de kardinalen zorgde ervoor dat ik maar bleef doorlezen.

De hoofdstukken in het boek zijn erg kort, meestal drie of vier pagina’s. De meeste hoofdstukken worden afgesloten met een kleine ‘cliffhanger’ waardoor je snel geneigd bent nog een stukje verder te lezen. Sommige van de hoofdstukken voelden echter echt te kort aan. Als er een belangwekkende gebeurtenis voorkwam in het boek, voelde een beschrijving van slechts drie pagina’s voor mij soms echt te kort.

Het derde geheim is ondanks enkele schoonheidsfoutjes een leuk boek om te lezen. Het lezen maakt je erg nieuwsgierig naar wat dit geheim nou precies is en ik werd niet teleurgesteld toen het uiteindelijk onthuld was. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je het boek makkelijk oppakt om even een stukje te lezen en prikkelen regelmatig genoeg om ervoor te zorgen dat je wat langer blijft lezen dan je van plan was. Een aanrader voor liefhebbers van boeken als de Da Vinci Code.

384

9789026122910