Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff november 2003

Het boek van vuur

Met Het boek van vuur maakt James Clemens een prima start van een nieuwe fantasy-epos. Inmiddels heb ik ook de andere delen van deze serie gelezen en van elk heb ik ontzettend genoten.

Op een allesbeslissende avond lang geleden hebben drie wijzen zich opgeofferd in een poging het mooie en gedoemde land van Alasea van de ondergang te redden. Nu, vijf eeuwen later, erft Elena de verloren gegane krachten. Maar nog voordat zij beseft welke gave zij heeft gekregen, stuurt de Duistere Heer zijn volgelingen om haar gevangen te nemen en haar bij hem te brengen. Samen met haar kameraden probeert ze uit handen te blijven van de Duistere Heer en gaat ze de strijd met hem aan.

Het boek van vuur is het eerste deel van een nieuwe serie van James Clemens. Het vertelt het verhaal van Elena die verloren gewaande krachten ontvangt. De Duistere Heer is bang dat deze krachten een bedreiging zullen vormen voor zijn heerschappij en wil Elena uit de weg hebben. Hij begint een nietsontziende klopjacht om Elena in zijn handen te krijgen. Gelukkig krijgt Elena hulp van een groep totaal verschillende, maar machtige strijders. Het boek van vuur vertelt over de achtergrond van de strijders die Elena te hulp zullen schieten en hoe ze bij elkaar komen. Het vormt de start van een lange tocht, met als doel de heer van vuur te overwinnen.

Het boek van vuur is een prachtig boek, dat ik in één ruk uit heb gelezen. Elena vormt een boeiend hoofdpersoon, welke gedurende het boek een duidelijke groei doormaakt. Ze is prettig om te volgen in het verhaal en haar denkwijzen en emoties zijn helder weergegeven. Haar metgezellen worden duidelijk geïntroduceerd. Ze zijn allemaal totaal verschillend, maar hebben wel allen een dynamisch karakter en een achtergrond dat een goed inzicht geeft in hun denken en doen. Prettig is dat de karakters uitgebreid geïntroduceerd worden.

Maar wat me het meeste aansprak in dit boek zijn toch wel de vijanden van Elena. Nietsontziend, meedogenloos en allemaal met hun eigen krachten. Deze karakters zijn echt in- en inslecht. Toch hebben ook zij hun eigen denkwijzen en redenen voor hun acties. Hun krachten, welke hun door de Duistere Heer geschonken zijn, zijn ook echt krachten van dood en verderf. Smerig, eng, of allebei, ze laten de lezer gruwelen.

Het enige minpuntje aan dit boek, is dat het sommige zaken wel erg cliché zijn. Een groep reizigers op weg om een groot kwaad te verslaan? Waar heb ik dat eerder gehoord? Gelukkig geeft James Clemens wel een eigen invulling aan deze reis en gebeuren er genoeg dingen om het spannend en vernieuwend te houden.

Met Het boek van vuur maakt James Clemens een prima start van een nieuwe fantasy-epos. Inmiddels heb ik ook de andere delen van deze serie gelezen en van elk heb ik ontzettend genoten. Het niveau dat James Clemens in zijn eerste boek heeft, blijft gelukkig ook staan in de rest van de serie. Voor iedereen die nog niet bekend is met deze serie, ren naar de winkel of bibliotheek en lees dit boek. Je zult niet teleurgesteld worden.

399

9789024547739