Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Mei 2015

Het blauwe labyrint

Pendergast is een bijzonder hoofdpersoon met aparte trekjes en erg rijk vanwege zijn familie.

FBI-agent Aloysius Pendergast treft zijn bloedeigen zoon dood aan voor zijn deur. Alles wijst op een perfecte moord. De enige aanwijzing is een stukje turkoois in de maag van het slachtoffer. Het steentje leidt Pendergast naar een verlaten mijn en een uitgestorven resort aan de Californische kust. Het voert hem tevens op een ontdekkingsreis diep door de sinistere geschiedenis van zijn eigen familie. Pendergast wordt slachtoffer van een onbekende kwade genius, die zint op wraak vanwege een gebeurtenis uit het verleden. Hij wordt het doelwit van een gruwelijk slim complot dat uiteindelijk maar op één manier kan eindigen: met zijn dood.

Lincoln Child en Douglas Preston is een geroemd duo als het gaat om boeken in het thriller genre. Van hun hand zijn tenminste al 23 boeken verschenen. Onder andere met hoofdpersoon Aloysius Pendergast hebben ze een reeks gemaakt waarvan Het blauwe labyrint het 14de boek is. De boeken zijn los goed te lezen en je mist gelukkig geen belangrijke feiten als je een los boek uit de reeks pakt, het zijn losstaande verhalen. Wel zul je volgens de Pendergast fanaten leuke verbindingen zien en nog meer van het leven van Pendergast te weten komen, wanneer je de hele reeks op volgorde leest. Want wat gezegd mag worden is dat Pendergast een bijzonder hoofdpersoon is met aparte trekjes en erg rijk vanwege zijn familie. Zodoende werkt hij voor 1 euro per jaar als special agent voor de FBI maar hij is uiterst slim. Hij staat hoog aangeschreven als het gaat om het tot een goed einde brengen van bepaalde zaken.

In Het blauwe labyrint start het verhaal met een mysterieuze moord op de zoon van Pendergast. Deze persoonlijke gebeurtenis maakt dat Pendergast de aarde onder zijn voeten weg voelt zakken. Al gauw gaan staan alle voelsprieten uit en gaat hij op zoek naar de moordenaar om zich te wreken.

Een tweede verhaallijn in het boek is het verslag van Vincent D’Agosta, rechercheur van de politie. Hij wordt ingeschakeld omdat een medewerker van het museum dood wordt aangetroffen in een galerij. Gedurende het boek lijken beide zaken met elkaar in verband te staan.

Het blauwe labyrint is een heerlijk boek om te lezen. Het leest lekker weg en heeft spannende ontknoping.

368

9789024566914