Literatuur & Romans Prometheus September 2017

Het beste wat we hebben

Het misbruik komt pas na ruim tweederde van het verhaal in beeld. Dat dit echter altijd een rol heeft gespeeld in Lucas zijn leven en wat dit met hem doet, wordt al snel duidelijk. Op de Beeck weet dit met de nodige subtiliteit naar voren te laten komen, hier is ze echt een ster in.

Het beste wat we hebben is het eerste deel van een trilogie waarin Griet op de Beeck een belangrijk thema wilt uitlichten. Drie boeken, met drie perspectieven op dezelfde problematiek, die telkens de ruimte krijgen.

Het beste wat we hebben is de nieuwste roman van Griet op de Beeck en zoals gebruikelijk bij haar romans stonden vele liefhebbers op de eerste dag dat het boek verkrijgbaar was in de boekhandel. Zeker na haar optreden in DWDD, waarin ze aangaf zelf als kind te zijn misbruikt. Het thema dat de rode draad is in dit verhaal. Dit maakt dat ik bij aanvang andere verwachtingen had van het verhaal.

In het verhaal volgen we Lucas, een succesvol rechter die het even niet meer weet allemaal. Zijn huwelijk met Isabelle wankelt, zijn werk vindt hij eigenlijk helemaal niet zo leuk meer, hij wil echt mensen helpen. Maar hoe? Als hij op een dag over een brug loopt waar veel zelfmoorden worden gepleegd, besluit hij het roer om te gooien. Hij koopt het huis, neemt een sabbatical van zijn werk en wil mensen helpen door te voorkomen dat ze van de brug springen en zelfmoord plegen.

Een interessant uitgangspunt voor een boek. Het misbruik komt pas na ruim tweederde van het verhaal in beeld. Dat dit echter altijd een rol heeft gespeeld in Lucas zijn leven en wat dit met hem doet, wordt al snel duidelijk. Op de Beeck weet dit met de nodige subtiliteit naar voren te laten komen, hier is ze echt een ster in. Het is ongekend knap hoe zij in de dialogen deze subtiliteit weet toe te voegen, waardoor de lezer steeds meer inzicht krijgt in de psyche van Lucas. En hoe dit doorsijpelt in alles wat hij doet, zijn werk, zijn relaties, zijn drang om anderen te helpen.

Op de Beeck weet met haar, haast poëtische, schrijfstijl, de lezer aan het boek gekluisterd te houden. Ondanks dat er weinig gebeurd, voelt de lezer de onderhuidse spanning en een climax aankomen.
Waar ik bij aanvang mezelf afvroeg in hoeverre een drieluik over hetzelfde onderwerp boeiend genoeg zou zijn, heb ik daar na het lezen van het eerste deel geen enkele twijfel meer over. Dit verhaal intrigeert vanaf de eerste pagina. En ondanks het heftige onderwerp, is het verhaal niet te zwaar beladen. Het gaat vooral om de effecten van misbruik in het verdere leven van het slachtoffer. Ik kijk uit naar de volgende twee delen van dit drieluik!

BadgesLeestipBoekenreeks

320

9789044629378