Bundels, Columns, Strips House of Knowledge November 2006

Het beste van Raymann

Een leuke bonte verzameling van zijn columns. Diversiteit, statements en herkenning, met humor als rode draad.

Raymann schrijft al enkele jaren wekelijks een column voor dagblad De Telegraaf. Van deze columns zijn er 45 in een bundel verschenen dat de titel Het beste van Raymann meekreeg. Met het boek bewijst hij een alleskunner te zijn. Van cabaret tot presenteren tot schrijven, hij heeft het allemaal stuk voor stuk in zich en beheerst het ook nog. Raymann is voor velen bekend van het televisieprogramma Raymann is laat. Eerlijk is eerlijk, ik ben geen echte fan van de show. Van zijn cabaret in het theater ben ik echter wel degelijk een aanhanger en met zijn boek heeft hij maar weer eens bewezen dat hij het waard is om aandacht aan te schenken.

Het beste van Raymann is een bundel met veelzijdige columns. Van een serieuze boodschap tot een statement, maar bovenal herkenning. Een ding hebben zijn columns gemeen: ongenadige humor. Veel van zijn columns weten een lach om de mond te brengen. De enkele columns waarbij geen lach verschijnt zijn die columns die de lezer aan het denken zetten. Dit gebeurde onder meer in de column over het beleid van minister Verdonk en bij de moord op Theo van Gogh. Met een laatste genadeklap weet Raymann de column over van Gogh af te sluiten. Maar dat is geen uitzondering, meerdere van zijn columns bevatten een dergelijke genadeklap.

Grote opluchting aan het boek is de diversiteit aan columns. Vooraf was ik bang dat veel van zijn werk over zijn geboorteland, Suriname, zou gaan. Dit is niet het geval. Uiteraard komt Suriname aan bod, maar dan wel in de juiste dosis. Raymann weet het goed te combineren met andere onderwerpen.

Nog een groot voordeel is de herkenbaarheid. Raymann bewijst maar weer eens een doodnormale man te zijn. Hij is niets anders dan anderen. Zo heeft hij zijn huis vol staan met spullen van Tel Sell, aangezien deze zo handig leken toen hij midden in de nacht, na een theateroptreden nog even televisie ging kijken.

Kortom: genoeg reden om Het beste van Raymann te gaan lezen. Een leuke bonte verzameling van zijn columns. Diversiteit, statements en herkenning, met humor als rode draad. Een leuk en afwisselend boek. Het brengt je aan het lachen maar zet je ook aan het denken. Een goede keuze van Raymann. Ik kijk met verwachting uit naar zijn volgende columns. Helaas zal het wel even duren eer hij er genoeg geschreven heeft voor het bundelen tot een volgend boek. Tot die tijd zit er maar een ding op: elke week De Telegraaf in huis halen.

169

9789085103400