Literatuur & Romans Querido Februari 2011

Hersenschimmen

Bernlef heeft duidelijk onderzoek gedaan naar het onderwerp. Hij weet met zeer rake, kleine voorbeelden de achteruitgang in te luiden. Dit komt heftig over op de lezer.

Hersenschimmen is Bernlefs roman over dementie, over de eenzaamheid en de angst die daarmee gepaard gaan, maar ook een verhaal over de liefde die een onvermijdelijk tragisch einde tegemoet gaat. Hoofdpersoon Maarten Klein verliest langzaam maar zeker zijn greep op de werkelijkheid. Hij kan heden en verleden niet meer onderscheiden, wil plotseling weer naar zijn werk terwijl hij al gepensioneerd is en ziet zijn vrouw voor een vreemde aan. Momenten van helderheid worden meer en meer verdrongen door ontreddering en verwarring. Net als ik lekker lig komt Vera me wekken. Is het ochtend? En waarom al die haast? En sinds wanneer kleed ik mij zelf niet meer aan?

Bernlef schreef met Hersenschimmen een ware klassieker. Er zijn weinigen die het boek niet hebben gelezen. In Hersenschimmen volgen we Maarten en zijn vrouw. Maarten woont thuis en dat ging lange tijd goed. Tot hij opeens vreemd gedrag gaat vertonen. Maarten zelf heeft dit uiteraard niet in de gaten, maar zijn omgeving wel. Gaandeweg haalt hij steeds meer dingen door elkaar en kan hij zich steeds minder herinneren.

Bernlef heeft de achteruitgang van Maarten zeer treffend beschreven. Het is pijnlijk om te lezen dat hij zo achteruit gaat. Knap dat Bernlef deze achteruitgang in gezondheid in minder dan 200 pagina’s zo realistisch en helder op papier heeft weten te zetten. Bernlef weet medelijden op te wekken zonder dat Maarten zielig wordt gevonden en dat is knap. Dit komt met name doordat het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Maarten. En hij weet immers niet wat er aan de hand is. Gaandeweg raakt hij echter steeds meer in een isolement. Tot de dag komt dat het voor hem niet meer veilig is om thuis te wonen.

Bernlef heeft duidelijk onderzoek gedaan naar het onderwerp. Hij weet met zeer rake, kleine voorbeelden de achteruitgang in te luiden. Dit komt heftig over op de lezer. Als je deze zaken al niet meer zelfstandig kunt… of niet meer weet hoe of waarom… Vreselijk.

Enig minpunt aan het verhaal vind ik dat Maarten zijn achteruitgang in gezondheid in ene heel snel gaat. Het wordt rustig opgebouwd om vervolgens zeer snel toe te slaan. Gezien de eerdere opbouw van het verhaal komt dit wat onwaarschijnlijk op mij over.

Bovenal wordt duidelijk wat iedereen eigenlijk al wist: dementie is een vreselijke ziekte welke je je ergste vijand nog niet toewenst.

BadgesKlassieker

179