Jeugd Davidsfonds Januari 2006

Henna op je huid

Bracke beschrijft de leefwereld en de emoties glashelder waardoor je als lezer mee voelt met het personage.

Touria is zoals alle meisjes. Ze zou het liefst shoppen met haar vriendinnen, leuke moderne kleding dragen, vrijdag na school iets drinken in een café, verliefd worden… Maar toch kan ze het niet, ze is islamitisch. Thuis is het voor haar niet altijd even makkelijk. Haar broers mogen veel meer dan zij, komen er gemakkelijk vanaf als ze iets fout doen en kunnen hun eigen gang gaan. Touria heeft het niet zo gemakkelijk als haar broers, haar vader is streng en houdt voet bij stuk als het om tradities en Touria gaat. Als klap op de vuurpijl is hij van plan om Touria uit te huwelijken.

In Henna op je huid komt een traditioneel Marokkaanse familie aan bod. Ze wonen in de Belgische stad Antwerpen en alles lijkt goed te gaan, tot de vijftienjarige dochter Touria zich los wil maken haar cultuur. Ze wil doen wat haar klasgenoten doen, maar door de traditionele achtergrond van het gezin is dat onmogelijk. Toch probeert ze zo goed als het kan haar eigen pad te bewandelen. Ze gaat toch winkelen met haar vriendinnen en ze wordt verliefd op Ilyas, die haar beloofd om met haar te trouwen. Maar belofte maakt schuld.

In dit boek komen diverse relaties voor, die van Touria en haar familie en die van Touria en haar Westerse vriendinnen. De nadruk wordt voornamelijk op het eerste gelegd, wat de broers wel mogen van hun vader en wat Touria niet mag. Het verschil tussen Touria en haar vriendinnen wordt wat meer op de achtergrond gehouden.

Bracke beschrijft de leefwereld en de emoties glashelder waardoor je als lezer mee voelt met het personage. Henna op je huid is een boek dat de hedendaagse problematiek in het daglicht zet en dat aan het denken zet over de verschillende culturen die een Westers land vandaag de dag rijk is. Het is een ontroerend verhaal over keuzes en over wie je nou eigenlijk werkelijk bent.

175

9789059081895