Literatuur & Romans Atlas Contact Augustus 2013

Hemelvaart

Hemelvaart is een zeer aangrijpend verhaal dat echter prachtig verteld wordt en recht doet aan de betrokkenen. Een indringend verhaal dat het verdiend gelezen te worden door een ieder die dat nog niet gedaan heeft.

Zomer 1985. Zes meisjes vieren vakantie op de Griekse eilanden. Ze hebben net eindexamen gedaan en het leven lijkt één grote belofte. Totdat er de laatste nacht een ongeluk gebeurt. Met vijf meiden, zes rugzakken en een doodskist keren ze naar huis terug. In Hemelvaart ontrafelt Judith Koelemeijer dit dramatische verhaal uit haar jeugd. Wat deed de dood van haar vriendin Annette met het leven van de betrokkenen? En waarom lopen hun herinneringen aan die fatale nacht zo uiteen?

Het boek Hemelvaart stond al enige tijd op mijn wensenlijstje om nog eens te lezen. Het boek werd lyrisch ontvangen en kwam veelvuldig op social media voorbij. Zodoende dat ook ik niet langer kon wachten en aan het verhaal begonnen ben. En wat voor verhaal…

Hemelvaart is het waargebeurde relaas van Judith Koelemeijer. In haar tienerjaren (1985) gaat zij met een groep vriendinnen op vakantie naar een Grieks eiland. Dat moet een fijne zonnige week worden, maar helaas pakt dit helemaal verkeerd uit. Een van de vriendinnen komt op de laatste vakantiedag te overlijden. Judith besluit haar verhaal op papier te zetten. In het boek komen we te weten wat er die vakantie gebeurd is en wat Judith ertoe doet besluiten om jaren later nogmaals naar het eiland af te reizen. Ook spreekt zij met de ouders en broer van haar verongelukte vriendin en met de twee Griekse jongens die bij het ongeluk betrokken waren.

Wat een ontzettend heftig verhaal! Het verhaal grijpt je bij de strot om niet meer los te laten. Judith heeft een prettige schrijfstijl wat maakt dat je wel door blijft lezen. Ook ben je als lezer zeer benieuwd wat er gebeurd is en of de veroorzaker van het ongeluk zijn straf krijgt. Al snel blijkt echter dat de herinneringen aan het ongeluk onderling verschillen. Wat is er echt gebeurd? Wat is de waarheid en wat niet? Deze onduidelijkheid zet ook de verhoudingen tussen de vriendinnen onderling op scherp. Koelemeijer heeft dit zeer indringend en treffend op papier weten te zetten.

Voor iedereen die weleens een Grieks eiland heeft bezocht zal veel uit de omgevingsbeschrijving herkenbaar zijn. De ferry’s, het eiland, hoe de Grieken met elkaar omgaan… Des te vreselijker dat er aan deze, voor velen herkenbare, prettige vakantiestemming een abrupt einde komt.

Hemelvaart is een zeer aangrijpend verhaal dat echter prachtig verteld wordt en recht doet aan de betrokkenen. Veel blijft in het ongewisse, maar dat is ook niet waar het verhaal om draait. Het gaat om de onderlinge verhoudingen, vriendschap, de schuldvraag en wat de betrokkenen het leven verder gebracht heeft. Een indringend verhaal dat het verdiend gelezen te worden door een ieder die dat nog niet gedaan heeft.

BadgesLeestip

271

9789045021829