Thriller & Spanning De Geus Februari 2015

Hemel boven Londen

Hemel boven Londen is een dik boek met een verhaal waar je écht even je aandacht bij moet houden.

Ik ontbeet alleen. Omdat het zulk mooi weer was, had ik Maud aangespoord een wandeling in Kensington Gardens en Hyde Park te maken, en ze had mijn advies opgevolgd. Nadat ze uiteraard eerst had gecontroleerd of ik mijn medicijnen wel genomen had; soms begreep ik haar vasthoudendheid op dit punt niet, ik ben heus niet van plan mijn laatste tijd op aarde te verkorten door mijn pillen niet te slikken, ze maakt een inschattingsfout wat dit aangaat, maar misschien strekt het haar ook wel tot eer, op de een of andere manier. – Leonard

De zeer vermogende Leonard Vermin heeft nog maar een paar weken te leven. Met zijn partner Maud is hij in Londen voor een afscheidsdiner, waarvoor ook Mauds kinderen zijn uitgenodigd. Hoewel het etentje bruut wordt onderbroken, lukt het Leonard uiteindelijk toch zijn testament voor te lezen, en daarmee verrast hij iedereen. Is Leonard wel wie hij zegt te zijn?

Het boek begint met het leven van Leonard Vermin. Het is 2010, hij heeft kanker en nog maar een half jaar te leven. Speciaal voor Maud, zijn vriendin die hij al 20 jaar kent, is hij naar Londen gekomen. Hier wilt hij samen met haar en haar kinderen afscheid nemen. Hij kijkt terug op zijn leven in Londen, dit doet hij met behulp van ‘het gele notitieboekje’. Waar het vooral in dit boekje om draait, is zijn grote liefde Carla, die hij leerde kennen op Trafalgar Square. Hij wilt dit boekje uiteindelijk aan een van de genodigden op zijn afscheidsdiner geven. Maar aan wie?

Hemel boven Londen is een dik boek met een verhaal waar je écht even je aandacht bij moet houden. Het boek is opgedeeld in zes delen waarin alle personages aan bod komen en goed uitgewerkt zijn. Daardoor lijkt het een makkelijk te volgen verhaal, maar het tegendeel is waar. Soms weet je even niet meer over wie het gaat en dat haalt de snelheid uit het verhaal. Op de kaft staat ‘literaire thriller’ maar ik spreek hier liever over een roman. Het maakt geen deel uit van een serie, zoals andere boeken van Nesser.

533

9789044532470