Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Oktober 2011

Hels verlangen

Hoop, onmacht, wraak en uitputting... Alles komt aan bod in dit boek van Hartman.

Op een zonnige dag in maart wordt de ergste nachtmerrie voor een moeder gruwelijke waarheid. Emma Kortelings dochter Sophie belandt na een verkeersongeluk in een diep coma. In Emma groeit een allesverzengende haat, die haar immens verdriet luidkeels overstemt. Een hels verlangen tot pure vernietigingsdrang, met maar één doel: wraak nemen op de man die haar leven verwoest. Intussen strijdt Sophie, zonder dat iemand het merkt, voor haar leven. Of voor haar dood?

Het verhaal begint direct met het ongeluk en wordt vervolgens vertelt vanuit meerdere perspectieven: dat van Emma, haar dochter Sophie en dat van de dader. Vooral het gedeelte vertelt vanuit Sophie is verrassend, zij ligt immers in coma. Ze kan geen signalen afgeven, maar hoort , ziet en voelt alles om haar heen. Beklemmend en een angstaanjagend idee. De dader is een bekende van het gezin, hij werkt als leraar op de school van Sophie en is de collega van Emma’s man Paul. Door de politie is bewezen dat er geen opzet in het spel was en Paul denkt dan ook vrijuit te gaan. Maar dan kent hij Emma nog niet… Emma ontmoet Paul en raakt geobsedeerd. Ze wil maar een ding: wraak. Wraak op de man die ervoor zorgde dat haar dochter als een kasplantje in het ziekenhuis ligt en waarschijnlijk nooit meer zal ontwaken.

Het boek is onderhoudend en goed geschreven. De diverse personages komen goed tot hun recht. En ook al weet je als lezer dat Emma veel te ver gaat en eigenlijk fout zit, je begrijpt waar haar woede en onmacht vandaan komen. Je gaat zelfs begrijpen dat zij de dader wil wreken. Hartman weet de beklemmende sfeer bijzonder goed neer te zetten. De emoties komen dusdanig tot hun recht op papier, dat je niet alleen sympathie ontwikkelt voor Emma, maar tevens voor de dader.

Hoewel het boek uitermate goed in elkaar zit en de lezer weet te boeien, had ik er toch meer van verwacht. Er is niks aan te merken op de schrijfstijl van Hartman, de uitgediepte personages of het plot. Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats maar de insteek dat een moeder de op komst zijnde dood van haar dochter wil wreken is niet bijster origineel. Mijn eerste kennismaking met Hartman was het boek Stormvloed, een van de betere boeken die ik de afgelopen jaren gelezen heb. Daarin wist zij de lezer tot het laatste hoofdstuk in het ongewisse te laten, die spanning miste ik nu.

Desalniettemin een goed boek, waarin vooral de emoties uitstekend zijn beschreven. Hoop, onmacht, wraak en uitputting… Alles komt aan bod.

352

9789045200538