Thriller & Spanning The House of Books Maart 2015

Heller

Berg beschikt over een pakkende schrijftstijl. En hoewel ik de spanning in het verhaal gemist heb, ben ik zeker benieuwd naar andere boeken van zijn hand.

Tobias Heller, oprichter en eigenaar van de Heller Entertainment Factory, is een internationaal bekende televisieproducent. Ondanks zijn succes is er de voortdurende hunkering naar erkenning. Aan de vooravond van zijn zestigste verjaardag wordt hij uitgenodigd voor Een goed gesprek, hét interviewprogramma van de publieke omroep. Gestreeld door het verzoek stemt Heller in. De drie uur durende uitzending beschouwt hij als de kroon op zijn imposante carrière. Tot hij, live op televisie, geconfronteerd wordt met zijn verleden

Heller is een boek wat al langere tijd om mijn wensenlijst stond om nog eens te lezen. Toen ik het boek weer eens zag liggen in de winkel, kon ik dit keer de verleiding niet weerstaan om het boek te kopen. Heller is een boek wat mij zeker heeft verrast. Al vind ik het meer een spannende roman dan een thriller.

In het verhaal volgen we Tobias Heller, inmiddels een succesvol zakenman en eigenaar van HEF. Hij heeft het zakelijk gezien goed voor elkaar. Tobias is gescheiden en heeft kinderen uit zijn eerste huwelijk, en is inmiddels samen met een vriendin die een stuk jonger is. Ook heeft hij een mooi huis in Griekenland waar hij regelmatig zijn tijd doorbrengt. Tobias is nogal vol van zichzelf, dit maakt dat je als lezer haast een hekel aan hem krijgt. Hij weet weinig sympathie op te wekken. Ware het niet dat de auteur er ook voor kiest om in het verleden te duiken. Zo wordt het verhaal verteld vanuit het heden, Tobias als succesvol zakenman, en uit het verleden, toen hij als arme jongen opgroeide in de mijnstreek. Juist door de gebeurtenissen uit het verleden krijg je alsnog sympathie voor deze man.

De setting van Heller is duidelijk geinspireerd op het tv programma Zomergasten. Dit maakt het heel herkenbaar voor de lezer. Ook wordt de lezer een kijkje achter de schermen gegeven. Al zijn sommige voorvallen tijdens het programma wel erg vergezocht, met name aangaande de presentatrice. Dit is jammer, al doet het geen afbreuk aan het daadwerkelijke verhaal.

Het plot zit prima in elkaar, helaas wel weinig verrassend. En echt shockerend vind ik het ook niet, het zogenaamde wow-effect blijft uit. Desondanks zit het verhaal, en met name de weg naar het plot, gewoon goed in elkaar. Berg beschikt over een pakkende schrijftstijl. En hoewel ik de spanning in het verhaal gemist heb, ben ik zeker benieuwd naar andere boeken van zijn hand.

Dit boek telt mee voor de uitdaging Ik lees Nederlands 2015.

416

9789044348354