Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2009

Heilig bloed

Met een grote vaart maakt de lezer in Heilig bloed kennis met de personages die op hun beurt een connectie hebben met het ossuarium. Hierdoor worden er puzzelstukjes gegeven en krijgt het verhaal steeds meer vorm.

Een geheime orthodox-joodse groepering wacht in stilte op de komst van de nieuwe Messias. Ondertussen is de groep hard op zoek naar de beenderen van Jezus Christus, die op spectaculaire wijze gestolen zijn uit het hart van de Tempelberg in Jeruzalem. Dan ineens is het relikwiekistje waarin de beenderen werden bewaard terecht, maar de inhoud ervan is verdwenen. De zoektocht gaat door. Als blijkt dat de Amerikaanse genetisch specialiste Charlotte Hennesey ermee in aanraking is geweest, wordt zij doelwit van een nietsontziende campagne. De groepering wil het DNA uit de botten van Jezus Christus krijgen en hierbij kan niets of niemand hen in de weg staan.

Heilig bloed begint met een essentieel stukje geschiedenis dat de lezer de nodige achtergrondinformatie geeft over het geloof van de geheime orthodox-joodse sekte. Aäron, een orthodox-joodse jongen wordt op een dag bij zijn grootvader gebracht. Daar wordt hem opgedragen zijn leven te wijden aan het beschermen van een eeuwenoud priesterlijk erfgoed van zijn familie. In het heden voltrekt zich in Rome een gewelddadige gebeurtenis waarbij een pater ontvoerd wordt door een lid van het Vaticaanstad. De pater wordt uitgehoord om zijn kennis over het ossuarium, de beenderenkist bloot te geven. Ondertussen zijn archeologen druk bezig opgravingen te doen in Israël en zijn geschokt bij de ontdekking van hun vondst. In Amerika maken we kennis met Charlotte Hennesey en komen erachter dat zij recent op wonderbaarlijke wijze is genezen van botkanker. Wanneer vreemde mannen binnenstormen bij het genetisch onderzoekcentrum waar zij werkt gaat de jacht op haar van start.

Met een grote vaart maakt de lezer in Heilig bloed kennis met de personages die op hun beurt een connectie hebben met het ossuarium. Hierdoor worden er puzzelstukjes gegeven en krijgt het verhaal steeds meer vorm. Je reist voortdurend af naar verschillende uithoeken van de wereld. Dit maakt het boek interessant en geeft je het gevoel dat je zelf midden in het complot zit. Ook krijg je medeleven met sommige hoofdpersonen. Anderen zie je liever verdwijnen. Vooral de geloofsovertuigingen van de personages zijn boeiend om te lezen. Heilig bloed is een intrigerend en spannend verhaal over de zoektocht naar de beenderen van Jezus Christus en de geschiedenis van de Tempelberg in Jeruzalem. Het einde is spectaculair en onverwachts. De verwachtingen van het boek worden goed recht aangedaan. Een aanrader voor liefhebbers van het genre.

BadgesLeestip

335

9789024529155