Chicklit Archipel November 2006

Heb je mij nog lief?

Doordat het verhaal vanuit het perspectief van beide hoofdpersonen wordt geschreven, krijg je een kijkje in zowel de denkwijze van Amy als die van Jack.

Heb je mij nog lief? is het vervolg op de eerder verschenen roman Heb mij lief, van schrijversduo Josie Lloyd en Emlyn Rees. Het boek verteld hoe de relatie tussen Jack en Amy verdergaat in het Engelse Londen. Er wordt zowel vanuit het perspectief van Jack als dat van Amy verteld. Inmiddels zijn ze ruim zeven jaar getrouwd en hebben een zoontje van twee jaar. Alles is perfect: ze houden nog steeds veel van elkaar. Tenminste dat denken ze. Als ze eerlijk zijn is de romantiek wat verwaterd en lijkt het gras elders een stuk groener.

Amy heeft ervoor gekozen om als huismoeder haar leuke, spannende baan bij een modemagazine op te geven om voor hun zoontje Ben te kunnen zorgen. Jack werkt hard als hovenier en heeft duidelijk geen zin in huiselijke beslommeringen. Hun salaris gaat voornamelijk op aan de hypotheek van hun benauwde flatje.

Het boek Heb mij lief heeft een waardige opvolger gekregen met deze vervolgroman. Je hoeft echter niet het eerste deel gelezen te hebben om Heb je mij nog lief? te begrijpen. Ook afzonderlijk van elkaar zijn deze boeken goed te begrijpen. In het boek komt duidelijk naar voren dat een huwelijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Het is maar de vraag of de opvoedtaken van de kleine Ben eerlijk zijn verdeeld. Het stel vraagt zich af hoe ze hun huwelijk spannend kunnen houden. Al snel lijkt het gras bij de buren een stuk groener dan hun eigen gazonnetje.

De belangrijkste vraag is niet de vraag of de aandrang tot huwelijksontrouw universeel is en ook niet of het zich na zeven jaar huwelijk voldoet. Het doet er zelfs niet toe of je erin gelooft. De enige en allerbelangrijkste vraag die telt, is deze: op het moment dat het begint te jeuken, kies je er dan voor om het te negeren, of begin je te krabben?

Heb je mij nog lief is grappig en vooral eerlijk geschreven. Vooral de verdeling van de huishoudelijke taken levert de nodige spanningen op tussen Jack en Amy. Grappige anekdote uit het boek is dat Jack hun zoontje Ben leert dat Amy een koetje-boe is tijdens een ruzie. Ook denken ze hun huwelijk op te kunnen peppen door het kijken van een pornofilm, maar dit verloopt niet zoals gepland. Doordat het stel het eerder lachwekkend dan opwindend vindt ontstaat een voor de lezer hilarische situatie. Voor gezinnen met jonge kinderen zijn dergelijke momenten wellicht herkenbaar.

Doordat vanuit het perspectief van beide hoofdpersonen wordt geschreven, krijg je een kijkje in zowel de denkwijze van Amy als die van Jack. Vooral met Amy heb ik erg meegeleefd om wat zij allemaal moet doorstaan met Jack.

Voor degenen die twijfelen aan het moederschap: lees dit boek! Waarschijnlijk gaan jij en je vriend nog even goed over het ouderschap nadenken. Misschien maken jullie zelfs al wel duidelijke afspraken over de opvoeding en de verdeling van de huishoudelijke taken. Een roze wolk is het zeker niet, als je het boek mag geloven.

Enig minpuntje aan het boek is dat het een abrupt eind heeft. Dit had beter uitgewerkt mogen worden. Verder is het vooral een lachwekkend en realistisch boek dat je doet nadenken over je relatie, gezin en werk. Voor de fans van dit schrijversduo is het boek zeker een aanrader. Als je nog geen fan was, dan word je het wel door het lezen van dit boek. Gelukkig hebben deze auteurs nog meer mooie boeken op hun naam staan.

BadgesLeestipBoekenreeks

319

9789063052614