Thriller & Spanning De Boekerij Oktober 2009

Harteloos

Het sarcastische en cynische karakter van Petra komt in het gehele verhaal goed naar voren. Zelfs als zij een relatie krijgt met een psycholoog die ze tijdens de zaak tegen het lijf is gelopen, blijken haar persoonlijke trekjes zijn weerslag op de romantiek te hebben.

Als in een park het lichaam van een dakloze is gevonden en een getuige beweert dat skinheads de oude man in elkaar hebben geslagen, lijkt er geen diepgaand politieonderzoek nodig te zijn. Alleen de identiteit van het slachtoffer moet nog worden vastgesteld: de taak van inspecteur Petra Delicado. Maar Petra gelooft niet in de skinhead theorie. De honkbalknuppel bij het lichaam verklaart namelijk niet waarom de man een schotwond in zijn hoofd heeft. En de splinter nieuwe laarzen lijken ook niet helemaal in het beeld van een doorsnee zwerver te passen.

Harteloos is eerder een goede detective dan een thriller. Het verhaal begint met een moord op een zwerver ergens in een park, de daders onvindbaar. Allereerst maken we kennis met inspecteur Petra Delicado die de zaak krijgt toegewezen. Haar personage is neergezet als een keiharde tante die niet snel medelijden heeft met andere mensen. In het eerste deel van het boek krijg je het idee dat de hoofdpersoon een mannelijke inspecteur moet zijn wat iets later niet blijkt te kloppen. Het sarcastische en cynische karakter van Petra komt in het gehele verhaal goed naar voren. Zelfs als zij een relatie krijgt met een psycholoog die ze tijdens de zaak tegen het lijf is gelopen blijken haar persoonlijke trekjes zijn weerslag op de romantiek te hebben.

Harteloos zit goed in elkaar en pas op het einde wordt duidelijk hoe het verhaal zit. Tot aan de laatste bladzijdes aan toe komt de moordenaar en stichters van het schandaal aan het licht. Het is een leuk boek om te lezen, maar geen tenenkrommend spannend boek.

320

9789022549957