Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2007

Hannibal ontwaakt

Hannibal ontwaakt is het minst spannendste deel van vierdelige serie, maar wel het meest interessant.

In Hannibal ontwaakt komt de jeugd van moordenaar Hannibal Lecter aan bod. Het boek speelt zich in het Europa van de jaren veertig. De familie van Hannibal woont in Litouwen in het middeleeuwse kasteel dat door Hannibal the Grim gebouwd is, een voorvader van Lecter. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is de jonge Hannibal getuige van de doodslag op zijn familie en van de gruwelijke moord op zijn zusje. Hannibal overleeft en komt in een weeshuis terecht. Hij wordt gered door zijn oom, een kunstschilder die hem meeneemt naar zijn huis in Frankrijk. In Parijs woont hij samen met zijn oom en diens vrouw, de beeldschone Japanse Lady Murasaki. Onder haar hoede bloeit Hannibal op en heelt gedeeltelijk zijn trauma’s. Hij maakt zijn school af en gaat medicijnen studeren. Maar zijn innerlijke demonen laten hem niet met rust en de tergende wraakgevoelens staan hem in zijn weg.

Hannibal ontwaakt is het minst spannendste deel van vierdelige serie, maar wel het meest interessant. Het is een onmisbaar deel uit de serie dat het verleden volledig uit de doeken doet en enkele vragen beantwoord die in de eerdere boeken onbeantwoord of vaag bleven. Als thriller op zich niet zo zeer spannend, maar een absolute must voor Hannibal fans.

In dit boek komt de lezer te weten dat Hannibal ook maar een mens is en niet geboren is als een gruwelijk monster. Door dit boek wordt de meedogenloze moordenaar sterfelijk en humaan. Hij is niet altijd een monster geweest en ook deze kannibaal heeft fouten gemaakt. Door dit boek komt Hannibal veel minder superieur over en dat kan voor veel fans wel even slikken zijn.

Het vierde deel van de serie werd net als voorgaande delen verfilmd, ditmaal met behulp van Harris zelf. De rol van Hannibal werd vertolkt door Gaspard Ulliel, die een uitstekende prestatie neerzette. Als blikken konden doden zou dit een gevaarlijke film zijn om naar te kijken. Gelukkig kun je boek weg leggen als het te gruwelijk wordt, maar als het verhaal té spannend is, kun je het dan nog wel weg leggen?

334

9789024555703