Thriller & Spanning Sirene Mei 2007

Halve waarheden

De hoofdpersoon herhaalt meerdere keren wie welk personage is en dat werkt verhelderend. Juist omdat het een vervolg is op Mooie Leugens is het belangrijk om te weten welke personen in het verhaal voorkomen.

Ridley Jones probeert net haar leven weer op orde te krijgen wanneer een doodgewone handeling –  het ophalen van foto’s – haar in aanraking brengt met een internationaal crimineel netwerk. Op bijna elke foto die ze heeft gemaakt blijkt een schimmige figuur te staan. Iedereen, van de federale recherche tot de criminele onderwereld, wil weten wie de man is en waar hij zich bevindt. Ridley wordt scherp in de gaten gehouden door de FBI, gevolgd door onderwereldfiguren en de familie waar ze ooit van hield is verder weg dan ooit. Wie kan ze nog vertrouwen? Terwijl haar leven gevaar loopt, vraagt Ridley zich af of ze ooit de kracht heeft gehad om haar eigen lot te bepalen. Het enige dat ze zeker weet is dat ze de waarheid over zichzelf en haar verleden moet achterhalen om ooit weer rust te vinden.

Halve waarheden is het eerste boek dat ik ban auteur Lisa Unger lees, maar wat een geweldig spannende triller! Halve Waarheden is het vervolg van Mooie leugens, maar het boek is goed te begrijpen zonder eerst zijn voorganger te hebben gelezen. Uiteraard lijkt het verhaal mij wel completer wanneer je beide delen leest.

In het begin van het verhaal komen er veel personages voor waarvan je geen idee hebt wie ze zijn. Al snel wordt dat door de hoofdpersoon duidelijk gemaakt en wordt het helder. De hoofdpersoon herhaalt meerdere keren wie welk personage is en dat werkt verhelderend. Juist omdat het een vervolg is op Mooie Leugens is het belangrijk om te weten welke personen in het verhaal voorkomen.

De schrijfstijl van Lisa Unger is erg leuk, het lijkt het net of hoofdpersoon Ridley direct tegen jou praat. Zo lijkt het of ze je kent en ze je tijdens een kopje koffie duidelijk maakt welke verschrikkelijk nare dingen ze heeft moeten doorstaan.

Ook is het verhaal ontzettend spannend opgebouwd. Gaandeweg wordt het steeds spannender en lijken de puzzelstukjes langzaam op zijn plaats te vallen. Toch hebben de diverse personages in het boek een verschillende kijk op wat Ridley meemaakt en slaat de twijfel bij haar toe. Wie spreekt de waarheid, wie is te vertrouwen? Tot slot begint Ridley aan zichzelf te twijfelen. Heeft ze dat wel goed gezien of verbeeldt ze dingen?

Het plot van het verhaal is niet zoals verwacht. Dit zou een onvoldaan gevoel kunnen opleveren maar niets is minder waar. Lisa Unger zet het zo neer dat het juist realistisch is. Een ware pageturner!

304

9789058314574