Thriller & Spanning Ambo | Anthos September 2012

In haar eer

Het boek leest makkelijk weg en is opgebouwd uit vlotte en pakkende hoofdstukken. Franke hanteert een fijne schrijfstijl.

Strafadvocate Femke Wolzak ontrafelt met deductie en observatie de toedracht van een verkrachting. Als Femke vervolgens de verdediging van de verkrachter op zich neemt, wordt dat haar niet in dank afgenomen. Bij haar firma Wolzak, Spreeuwenberg en Spreeuwenberg doet men namelijk geen zedenzaken, maar alleen zware misdaad. Het conflict tussen de partners loopt hoog op. En niet alleen meldt zich ondertussen een tweede verkrachter bij haar, ook waart er een lustmoordenaar rond door Amsterdam – een zieke geest in een gezond lichaam, een man zonder medelijden en zonder gezicht, die akelig dicht bij Femke in de buurt komt.

Ondanks dat hoofdpersoon Femke Wolzak in eerdere thrillers van Franke voorkomt, was dit mijn eerste kennismaking met haar. Het boek is goed te volgen, al mis je al lezer wel wat voorgeschiedenis. Zo heeft haar vriend Ben last van geheugenverlies en wat de ware toedracht is blijft voor mij onduidelijk. Misschien een mooie aanleiding om de voorgangers in deze reeks alsnog te gaan lezen!

Het boek leest makkelijk weg en is opgebouwd uit vlotte en pakkende hoofdstukken. Franke hanteert een fijne schrijfstijl. Naast hoofdpersoon Femke maken we al snel kennis met de moordenaar en worden er ook enkele hoofdstukken uit zijn perspectief verteld. Gaandeweg het verhaal komen steeds meer losse eindjes bij elkaar. Naast de verkrachtingszaak zit Femke haar privésituatie met Ben en zijn stiefkinderen haar hoog, evenals een van de partners van het kantoor waar ze deel van uitmaakt. Het lukt haar amper alle ballen in de lucht te houden, een welbekend fenomeen voor vele jonge vrouwen met gezin en carrière.

Het plot is wat voorspelbaar, maar daarom niet minder passend. Wel had het van mij wat spannender gemogen. De ontrafeling naar de dader wordt Femke op een presenteerblaadje aangeboden door haar collega Rachid. Het had mij meer aangesproken als Femke zelf het nodige snuffelwerk had verricht.

Desalniettemin een prima eerste kennismaking met deze ambitieuze advocate en fijne besteding op een herfstachtige zondagmiddag.

280

9789041415394