Literatuur & Romans Nijgh & Van Ditmar Februari 2013

Gstaad

Een ouderwets fijne roman van Grunberg die zijn trouwe schare fans ongetwijfeld wederom zal weten te bekoren.

Mensen die niets kunnen worden, moeten worden wat ze spelen. Dat is voor de jonge François Lepeltier de kern van het overleven. In een onbewaakt ogenblik werd hij verwekt, op kamer 17 van een hotel in Heidelberg. Moeder Mathilde was negentien, meer een kind dan een mama, meer een oudere zus dan een moeder. Vader Lepeltier handelde in dons, voornamelijk ganzenveren. Zij scheelden 38 jaar, maar voor de liefde is dat niets. In de stilte van de woonkamer van een pension in het Duitse Baden-Baden bereidt de jonge François zich voor op de rol die zijn glansrol zal worden: sommelier van het vermaarde Palace Hotel, hoog in de bergen van het Zwitserse Gstaad. Maar wie zo hoog gestegen is, kan alleen nog maar vallen.

Arnon Grunberg publiceerde eerder een tweetal romans onder de naam Marek van der Jagt. Gstaad was daar één van. Dit jaar heeft uitgeverij Nijgh & van Ditmar het boek opnieuw uitgebracht, nu onder naam van Grunberg.

In Gstaad is Grunberg zijn oude zelf en even sterk als altijd. Ook ditmaal niet alledaagse personages met hun bijzondere eigenaardigheden. François en zijn moeder maken behoorlijk wat avonturen mee. Al van jongs af aan is duidelijk dat François geen normaal leven zal leiden. Zijn moeder sleept hem mee in een bijzondere wereld en zodoende weet François niet beter. Voor hem is deze manier van met elkaar omgaan normaal. Zo wordt hij van jongs af aan mee uit stelen genomen en gebruikt zijn moeder hem als medeplichtige en indien nodig, als excuus. De bijzondere relatie van het duo met de familie Ceccherelli luidt het begin van hun ondergang in.

Het verhaal draait volledig om zonde en om schuld. Ook ditmaal een intrigerende roman met een onafwendbaar einde. En ook dit keer een tragisch einde waar bij Grunberg niet aan te ontkomen valt. En, zoals ook dit keer niet geheel onverwachts, is veel seksueel getint.

320

9789038896502