Thriller & Spanning A.W. Bruna Mei 2014

Goudkust

Het is een gemiste kans dat de motieven van de dader totaal niet uit de doeken wordt gedaan. Wat deze gedaan heeft is duidelijk, maar waarom en hoe het zover heeft kunnen komen blijft een raadsel.

Ruim twee jaar geleden is Fleur voor de liefde naar Kroatië verhuisd. Nu Tibor haar ten huwelijk heeft gevraagd, is het sprookje compleet. Ze heeft haar drie beste vriendinnen Noa, Milou en Sanne uitgenodigd om alvast een paar dagen voor de bruiloft te komen en te genieten van het luxe leven aan de `goudkust van Kroatië. Maar langzaamaan beginnen ze aan de bedoelingen van Tibor te twijfelen. Waarom is hij zo vaak weg? Waarom wordt hij continu bijgestaan door twee bodyguards? Is dit echt Fleurs grote liefde? En dan wordt Fleur vlak voor de bruiloft opeens ontvoerd.

Goudkust is een typisch Suzanne Vermeer boek en zal de diehard fans dan ook zeker niet teleurstellen. Het verhaal komt snel op gang. Vermeer neemt wel de tijd om de personages te introduceren en een korte geschiedenis uit de doeken te doen. In enkele korte hoofdstukken wordt verteld hoe Fleur in Kroatië terecht is gekomen en wat haar verleden is. Vervolgens krijgt het verhaal wat meer vaart. Dat is ook het moment dat haar drie vriendinnen arriveren in Kroatië.

Het is verstandig dat Vermeer ervoor gekozen heeft om haar vriendinnen als drie heel verschillende karakters neer te zetten. Dit maakt het voor de lezer makkelijk de personages uit elkaar te houden. Fleur zelf is vooral naïef, zeker gezien het verleden met haar ex. Dit kan soms irritatie opwekken bij de lezer.

Hoewel het verhaal voldoende vaart bevat en er genoeg gebeurd, is het nergens echt spannend. De daadwerkelijke ontvoering van Fleur duurt maar kort, en wat er gebeurd en besproken wordt, wordt voor de lezer niet duidelijk. Dit blijft vaag en hierin wordt de lezer in het ongewisse gelaten. Hoewel het plot voorspelbaar is, zit het prima in elkaar. Wel is het een gemiste kans dat de motieven van de dader totaal niet uit de doeken wordt gedaan. Wat deze gedaan heeft is duidelijk, maar waarom en hoe het zover heeft kunnen komen blijft een raadsel.

Al met al een echt Vermeer boek. Vermakelijk en voldoende vaart, maar weinig spannend. Desondanks leest het lekker weg en is het een heerlijk boek voor op het strand of in de achtertuin.

320

9789400504691