Literatuur & Romans De Harmonie Februari 2007

Goudhaantjes

Goudhaantjes is een over de top boek dat eigenlijk helemaal nergens over gaat. Het leven in het welbekende Hollywood blijkt een grote luchtbel. Verwachtingen zijn hoog gespannen, maar door een boel toevalligheden komt het drietal in grote problemen. Een héleboel toevalligheden.

In Goudhaantjes draait het allemaal om Philip Cavanaugh, Gilbert Selwyn en Claire Simmons. Philip en Gilbert zijn homo en ex-geliefden van elkaar.  Al jaren droomt het drietal ervan om als scriptschrijver door te breken in Hollywood. Op een dag lijkt het te lukken als Gilbert in allerijl Philip en Claire laat komen. Hij heeft een opdracht voor het schrijven van een filmscript. Al snel komen Philip en Claire erachter dat Gilbert het script van de al bestaande film Casablanca iets heeft aangepast en dus plagiaat heeft gepleegd. Maar op dat moment zitten de drie al in onderhandeling. Ze schrijven een nieuw script voor de beroemde acteur Stephen Donato en zijn moeder Diana. Philip krijgt van hen tevens de opdracht om de biografie van Lily, zus van Diana en tante van Stephen, te schrijven. Lily wil namelijk alles over de familie onthullen, ook dat Stephen op mannen zou vallen.

Vanaf dat moment verandert alles voor het drietal dat naar Hollywood kwam om door te breken. Voor ze het goed en wel beseffen krijgen ze te maken met plagiaat, afpersing, een beautysalon dat dienst doet als bordeel, homoseks met de beroemde Stephen, afpersing, chantage en een homevideo van een seksavontuurtje. Ze moeten alles op alles zetten om de wind uit de zeilen te halen en hun eigen persoontje te redden.

Goudhaantjes is een over de top boek dat eigenlijk helemaal nergens over gaat. Het leven in het welbekende Hollywood blijkt een grote luchtbel. Verwachtingen zijn hoog gespannen, maar door een boel toevalligheden komt het drietal in grote problemen. Een héleboel toevalligheden. Zoveel dat het boek zijn geloofwaardigheid verliest. De toevalligheden volgen elkaar snel op en zijn wel erg ver gezocht. Het is bijna onmogelijk dat iemand in zo’n korte tijd in zulke grote problemen terecht kan komen. Nu scheelt het dat het boek ook helemaal niet bedoeld is om geloofwaardig over te komen.

Het boek dient vooral om aan te tonen hoe vluchtig de wereld van Hollywood is. Het ene moment ben je een ster, het andere moment is daar niets van over. Wie kan die vluchtigheid beter beschrijven dan Joe Keenan? Joe Keenan is inmiddels al jaren een van de vaste scriptschrijvers van de hitserie Frasier. Als geen ander weet hij treffende beschrijvingen te maken van de vluchtige wereld die Hollywood heet. Stephen en Diana worden neergezet als personen die alleen zichzelf belangrijk vinden en andere personen gebruiken om hun eigen hachje te redden.

Goudhaantjes is een leuke inkijk in de snelle wereld van de sterren. Het blijkt maar weer dat het leven daar in een miniem moment als een grote zeepbel uiteen kan spatten. Het boek bevat veel grappige passages en Joe Keenan maakt van begin af aan duidelijk dat je het verhaal met een dikke korrel zout moet nemen. Dat is ook meteen de kracht van het boek: de vele grappige momenten en absurditeit van het verhaal. Heerlijk overdreven en over de top.

454

9789061697770