Literatuur & Romans Querido September 2015

Godin, held

Een aanraking kan de ander in vuur en vlam zetten en alles op scherp zetten. Deze kleine liefkozingen die groots effect hebben heeft Peek mooi en levendig beschreven.

Wat is liefde? Is het een werkelijkheid geworden droom of zelfbedrog? Het hart is onvoorspelbaar, de mens een tegen¬strijdig wezen. Wat is intimiteit? Tessa en Marius zijn hun hele leven verliefd. Ze ontmoeten elkaar op school, kunnen elkaar daarna niet meer vergeten. Soms zijn ze samen, soms niet. Jarenlang leven ze van geheime ontmoetingen in hotelkamers. Een romance met vele namen: bevlieging, affaire, obsessie. Dit is hun onverhulde verhaal, verteld van einde tot begin. Van de laatste aanraking tot de eerste ontmoeting, van het laatste woord tot de eerste blik.

Godin, held stond al enige tijd om mijn verlanglijstje om te lezen. Het boek is een tijd behoorlijk onder de aandacht geweest in de media en ik hoorde er wisselende verhalen over. Tijd om het zelf te gaan lezen en mijn eigen mening te vormen.

Wat ik een interessant en mooi uitgangspunt aan het verhaal vind, is dat het zich van heden naar verleden afspeelt. Een onlogische volgorde. Het verhaal vangt aan met een oudere dame, Tessa, die op sterven ligt. Steeds verder wordt de lezer mee terug genomen in de tijd. We leren Tessa beter kennen, haar omgeving, haar relatie, en haar minnaar Marius. Uiteindelijk komt de lezer zelfs te weten hoe en waar de twee elkaar ontmoet hebben.

Dat het verhaal zich in niet chronologische volorgde afspeelt, maakt het extra interessant. De gebeurtenissen an sich zijn niet zo spannend, al is dit uiteraard niet het geval voor Tessa en Marius. Een aanraking kan de ander in vuur en vlam zetten en alles op scherp zetten. Deze kleine liefkozingen die groots effect hebben heeft Peek mooi en levendig beschreven.

Toch weet het boek mij nergens te bekoren. Ik vind het langdradig en vooral saai. Het boek bevat veel vrij expliciete seksscenes. Op zich niets mis mee, maar wel als de scenes op een gegeven moment op elkaar gaan lijken. Mij bekruipt me al snel het gevoel dat ik het eerder in het verhaal al eens heb gelezen en dan wordt het een herhaling van zetten, ondanks het interessante uitgangspunt.

276

9789021459301