Literatuur & Romans Lebowski September 2013

Gisèle

Gisèle is een roman over liefde in tijd van de Tweede Wereldoorlog waarin personages goed tot hun recht komen en worden uitgediept en waarin onderlinge verhoudingen en relaties centraal staan.

Een epische oorlogsroman en een op ware feiten gebaseerde liefdesgeschiedenis van drie mensen – de getalenteerde glazenierster Gisèle d’Ailly van Waterschoot van der Gracht, dichter Adriaan Roland Holst (‘Jany’ voor intimi) en de ambitieuze actrice Mies Peters – verbonden door hun hartstocht voor het theater, de beeldende kunst en de poëzie. De oorlog dwingt uiteindelijk iedereen om de keuze te maken tussen buigen of barsten, goed en fout, haat en liefde. Te midden van alle vernietiging, honger en geweld is de kunst de enige manier om te overleven.

Susan Smit neemt de lezer in Gisèle mee in de periode van de Tweede Wereldoorlog. Ze heeft er voor gekozen om ook enkele jaren voorafgaand aan het uitbreken van de oorlog te besteden. Zodoende leert de lezer de drie hoofdpersonages goed kennen, te weten rokkenjager Jany, Gisèle en Mies. Het verhaal wordt dan ook uit drie perspectieven verteld. Alle drie hebben ze hun eigen dromen en ambities. Jany gaat volledig voor de dichtkunst en laat zich de mond niet snel snoeren. Gisèle is begenadigd glazenierster die steeds meer klanten krijgt en ook de schilderkunst is haar niet vreemd. Mies daarentegen is een jonge ambitieuze vrouw die na haar scheiding niet voor haar kind kan zorgen en kiest voor de podiumkunst. Smit neemt ruim de tijd om haar personages te introduceren waardoor het verhaal wat langzaam op gang komt.

In de periode voor de oorlog staat vooral de introductie van de personages centraal evenals de liefdesrelatie tussen Jany en beide dames. Het verhaal wordt echt interessant op het moment dat de oorlog uitbreekt. Jany moet onderduiken, Mies krijgt steeds minder rollen en Gisèle neemt onderduikers in huis. Ieder heeft het zwaar op zijn of haar eigen manier. Vanaf dat moment komt er meer vaart in het verhaal evenals meer afwisseling. Smit gaat vooral in op de onderlinge relaties tussen de drie hoofdpersonages. Sommige weken of maanden vliegen voorbij, terwijl er bij een andere gebeurtenis uitvoerig wordt stilgestaan.

Gisèle is een roman over liefde in tijd van de Tweede Wereldoorlog waarin personages goed tot hun recht komen en worden uitgediept en waarin onderlinge verhoudingen en relaties centraal staan. Persoonlijk vind ik het een goede keuze van Smit om aan het eind van het verhaal een korte biografie weer te geven. Zo krijgt de lezer te weten wat er gebeurde met de hoofdpersonen en bijpersonen na de oorlog. Hoe verging het iedereen, waar kwamen ze terecht, vonden ze het geluk in de liefde? Hoe oud zijn ze geworden?

Met enige weemoed klap in het boek dicht. Prachtig verhaal welke echter wel wat tijd nodig heeft om op gang te komen.

510

9789048817443