Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Mei 2011

Gideons wraak

Voor lezers die van actie en bloedvergieten houden wordt het boek dan pas echt leuk. Het verhaal kan daarmee direct bestempeld worden als actiethriller.

Als Gideon nog klein is wordt zijn vader voor zijn ogen vermoord. Pas veel later vertelt zijn moeder hem op haar sterfbed waarom zijn vader moest sterven: hij werd gebruikt als zondebok, verraden door de inlichtingendienst waarvoor hij werkte. Gideon Crew, scherpschutter, hacker en inbreker wordt een man met een missie: wraak. Gideon neemt de tijd. Zijn plan is nauwgezet, spectaculair… en het werkt. Waar hij echter niet op voorbereid is, is dat zijn bijzondere talenten hem onder de aandacht brengen van een duistere organisatie die een man met Gideons talenten maar al te goed kan gebruiken. Gideon peinst er niet over. Hij heeft zijn eergevoel. Maar zijn nieuwe werkgever weet iets van hem waardoor hij niet zal kunnen weigeren…

Het verhaal begint heftig, met de moord op de vader van Gideon, voor zijn ogen nota bene. Al snel maakt het verhaal een sprong naar het heden wanneer Gideon een volwassen man is. Binnen korte tijd neemt hij wraak op de moordenaar van zijn vader en wordt zijn naam gezuiverd. Door deze actie is Gideon op het netvlies van een organisatie gekomen die hem wil inzetten bij het onderscheppen van een geheim Chinees wapen. Al snel doet het verleden van zijn vader niet meer ter zake en volgt actie. Ook komt het effect dat de moord heeft op Gideon en zijn latere leven totaal niet aan bod. Hierdoor krijg ik het gevoel dat dit hele gedeelte weinig tot geen toegevoegde waarde heeft en achterwege gelaten kon worden. Het boek had net zo goed rechtstreeks kunnen starten met de eerste ontmoeting tussen Gideon en de organisatie.

Vanaf die eerste ontmoeting gaat het verhaal wel in sneltreinvaart verder. Voor lezers die van actie en bloedvergieten houden wordt het boek dan pas echt leuk. Het verhaal kan daarmee direct bestempeld worden als actiethriller. Al snel volgen achtervolgingen, vuurgevechten, aanslagen en moord. Tijd om bij te komen is er dan ook niet. Gideon wordt neergezet als sterke man, sluw en bijna niet te pakken. Hij is op dat gebied die meest ervaren man die je maar kunt vinden. Dit wordt gedurende de rest van het verhaal meerdere malen ontkracht. Gideon lijkt voornamelijk onder toevallige omstandigheden zijn hoofd boven water te kunnen houden. Hij is erg naïef en door veel domme acties kijkt hij zeer regelmatig de dood in de ogen. De meedogenloze man die niet te pakken is verdwijnt dus al snel.

Dit was het eerste deel in een nieuwe reeks. Ik zou best een vervolg willen lezen, maar moet eerlijk bekennen dat ik van de andere boeken van Preston en Child een stuk meer gecharmeerd ben.

304

9789024533114