Thriller & Spanning De Kern Oktober 2008

Gevarenzone

Hannah heeft het geluk intrigerende karakters te hebben neergezet zodat je toch het naadje van de kous wil weten. Het plot was een verademing.

Drie jaar geleden gebeurde er iets akeligs met Naomi Jenkins – zo verschrikkelijk dat ze er niemand over heeft verteld. Nu heeft Naomi een ander geheim: haar getrouwde minnaar Robert. Wanneer hij verdwijnt, voelt Naomi dat hem iets ergs overkomen is. Maar de politie is minder overtuigd van haar verhaal, zeker als de vrouw van Robert hen verzekert dat hij niet vermist wordt maar op vakantie is. Naomi is wanhopig en verandert van tactiek. Als zij de politie er niet van kan overtuigen dat Robert in gevaar is, dan zal ze hen moeten vertellen dat hij een gevaar is voor anderen. Dan moeten ze wel naar hem op zoek gaan. En Naomi weet precies hoe ze een psychopaat moet beschrijven. Daarvoor hoeft ze alleen maar haar eigen verleden op te graven…

Charlie en Simon werken samen aan deze bizarre zaak. Beide rechercheurs hebben nog nooit zo’n aparte zaak meegemaakt. Als blijkt dat Naomi steeds van verhaal verandert weten ze niet meer wat ze moeten geloven, met alle gevolgen van dien. Dat Naomi een beschadigde vrouw is hebben de rechercheurs snel door. Maar deze vrouw is wel de link in deze zaak om hem zo snel mogelijk op te lossen.

Dit is het tweede boek van Hannah, eerder van haar hand verscheen Kleine meid. Ditmaal wederom een psychologische thriller. Dit keer waan je je in de obsessieve liefde, die wel heel ver gaat. Als de waarheid uiteindelijk aan het licht komt is iedereen diep geschokt, niemand had dit plot kunnen bedenken. Maar voordat je het plot kent ben je wel veel trage bladzijdes verder zonder spanning en te weten wat er nou precies aan de hand is. Als lezer wordt je steeds weer op een dwaalspoor gezet, wat op zich spannend kan zijn, maar in dit verhaal is dat helaas niet zo. Er gebeurd gewoon te weinig.

De lezer volgt Naomi door middel van gesprekken die ze voert met Robert, hierdoor leren we de karakters kennen. Charlie en Simon volgen we tijdens het onderzoek, wat maar niet vlotten wil als de getuigen steeds weer van verhaal veranderen. Op een gegeven moment was ik het gedraai in het boek zat. Hannah heeft het geluk intrigerende karakters te hebben neergezet zodat je toch het naadje van de kous wil weten. Het plot was een verademing. Origineel en de redding van het verhaal, waardoor het toch nog twee sterren verdiend.

397

9789032511104