Chicklit Literatuur & Romans VBK Media Mei 2015

Gestolen tijd

Vanaf de eerste pagina werd ik door de schrijfster meegenomen in de “hel” waar Bertie ongevraagd in terecht kwam. Je voelt met haar mee, voelt de onmacht, de heftige vermoeidheid en vooral de boosheid naar haar man en vriendin toe.

Twee vriendinnen, twee levens, zo verweven en vertrouwd. Maar jaloezie ligt op de loer en zet hun vriendschap onder druk.Na de bevalling van haar tweede kindje zou Bertie op een roze wolk moeten zitten, maar in plaats daarvan zakt ze weg in een postnatale depressie. Ze probeert met hulp van haar beste vriendin Lotte het gezinsleven op te pakken, maar het lukt haar niet. Aan het ziekenhuisbed maakt Lotte haar verwijten en Bertie begrijpt er niets van. Wat is dit ineens? Lotte toch haar steun en toeverlaat? Langzaam dringt tot Bertie door waar Lotte mee bezig is, maar wie gelooft haar?

Bertie is getrouwd met Ron. Samen hebben ze een dochter Romi (2 jaar) en Bertie is net bevallen van zoontje Beerend. In plaats van volop te genieten, overvalt alles Bertie enorm. De steun en het begrip van echtgenoot Ron is ver te zoeken, waardoor Bertie terugvalt op de steun van haar beste vriendin Lotte. Lotte is op het moment werkeloos, en omdat ze zelf geen man en kinderen heeft is ze dagelijks bij haar vriendin om haar met het huishouden en de zorg voor Romi en Beerend te helpen. Heel langzaam neemt Lotte het gezin van Bertie over.

Als Bertie wordt gediagnosticeerd met een postnatale depressie wordt het alleen maar erger. Bertie leeft in een soort roes, suf door de medicijnen, ze kan steeds slechter tegen prikkels van haar kinderen en haar man heeft steeds minder begrip voor Bertie. Na een aantal heftige voorvallen en een “zelfmoordpoging” wordt Bertie opgenomen in een kliniek om te herstellen. Daar ontmoet ze Guido waar ze goed mee kan praten. Lotte blijkt ondertussen niet de vriendin waarvan Bertie altijd dacht die ze was. Nu moet Bertie dus niet alleen vechten tegen haar depressie, maar ook vechten om haar gezin niet kwijt te raken.

Vanaf de eerste pagina werd ik door de schrijfster meegenomen in de “hel” waar Bertie ongevraagd in terecht kwam. Je voelt met haar mee, voelt de onmacht, de heftige vermoeidheid en vooral de boosheid naar haar man en vriendin toe. Ik vond het ontzettend knap van de schrijfster dat ze jou als lezer enigszins een gevoel kan geven hoe het zou zijn om een postnatale depressie te hebben voor jou en je omgeving. Wat voor impact het op iedereen heeft.

Een prachtig verhaal over een jonge moeder die in een postnatale depressie terecht komt, alles dreigt kwijt te raken maar vervolgens de kracht in zichzelf terug vindt en vecht voor alles wat haar lief is!

256

9789401904933