Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff November 2011

Gestolen onschuld

Gestolen onschuld is een triest verhaal en schetst het treurige beeld van de dagelijkse realiteit aangaande vrouwenhandel in India en de ongewenste prostitutie in hoofdstad Mumbai.

Ahalya van zeventien en Sita van vijftien raken tijdens de tsunami in 2004 hun hele familie kwijt. Op zoek naar hulp worden ze door een tussenhandelaar verkocht aan een pooier in de sloppenwijken van het Indiase Mumbai. In Amerika is het huwelijk van advocaat Thomas Clarke op de klippen gelopen. Zijn vrouw is naar haar ouders in Mumbai vertrokken en ook op zijn werk zijn grote problemen. Dan neemt hij een rigoureus besluit. Hij reist haar achterna en gaat pro Deo werken voor CASE, Coalition Against Sexual Exploitation. Samen met CASE weet hij Ahalya te bevrijden, maar haar zusje is spoorloos verdwenen. Thomas bijt zich vast in de zaak en is vastbesloten Sita te vinden. Maar wint hij daarmee ook het hart van zijn vrouw terug?

Gestolen onschuld is een triest verhaal en schetst het treurige beeld van de dagelijkse realiteit aangaande vrouwenhandel in India en de ongewenste prostitutie in hoofdstad Mumbai. Toch weet je na het lezen van de achterflap al dat het verhaal positief zal eindigen, voor zover dat mogelijk is met alle gebeurtenissen die de hoofdpersonen moeten doorstaan. Het verhaal wordt vanuit een drietal perspectieven verteld: dat van de beide zusjes, Ahalya en Sita, en vanuit het perspectief van Thomas. Het verhaal start met beide zusjes die hun familie verliezen tijdens de tsunami en in handen komen van een handelaar. Wanneer het verhaal vervolgens overspringt op de lijn van Thomas, lijkt dit in eerste instantie minder interessant, maar niets is minder waar. Zodra Thomas in India aankomt en zich hard maakt voor beide meisjes is het moeilijk hem niet in je hart te sluiten.

De karakters komen goed tot leven en je leeft dan ook met allen mee. Ook de vrouw van Thomas komt ruimschoots aan bod. Maar uiteindelijk draait het verhaal uiteraard om de band tussen de zusjes Ahalya en Sita. De auteur weet deze mooi te omschrijven. Ondanks dat zij mijlenver van elkaar zijn, zijn ze altijd bij elkaar in gedachten. Deze sterke band voert de boventoon in het verhaal.

De auteur heeft een prachtig verhaal geschreven met een serieuze ondertoon en duidelijke boodschap, zonder prekerig over te komen en dat is knap. Ik denk zeker dat organisaties die zich inzetten tegen (seksueel) kindermisbruik veel nieuwe donateurs mogen verwelkomen. En dat is uiteraard een mooi meegenomen effect van het toch al schitterende verhaal. Een prachtig debuut van een veelbelovend auteur.

352

9789024538867