Thriller & Spanning Manteau

Het gelukkigste meisje ter wereld

Het verhaal zit uitstekend in elkaar en Knoll schetst een zeer realistisch hoofdpersonage.

Na haar traumatiserende tienerjaren op de prestigieuze Bradley School bouwt Ani FaNelli zorgvuldig een nieuwe identiteit op. Met haar glamoureuze baan, goedgevulde kleerkast en succesvolle verloofde lacht het leven haar toe. Maar Ani heeft een geheim. Duistere kwelgeesten uit het verleden bedreigen haar wanhopig gecreëerde illusie van perfectie. In een razend tempo en vol onverwachte wendingen beschrijft ‘Het gelukkigste meisje ter wereld’ de ondraaglijke druk waarmee veel succesvolle vrouwen moeten zien om te gaan. Achter de scherpe randjes en moordende ambitie van de heldin gaat een schokkende waarheid schuil, maar ook een hart dat groter is dan het op het eerste gezicht lijkt. Moet Ani de stilte doorbreken om zich van haar trauma’s te bevrijden? Ook als dat betekent dat ze daarmee alles waarvoor ze geknokt heeft op het spel zet?

De cover van Het gelukkigste meisje ter wereld is duister en dat belooft veel goeds. Gezien de cover ga ik er eigenlijk direct van uit dat het boek een thriller is, ondanks dat dit nergens op de omslag vermeld staat. De eerste 100 bladzijden doen de naam thriller echter geen eer aan, wat maakt dat ik niet kan peilen welke kant dit boek opgaat. Ik tast in het duister: is het nou een roman of een thriller?

In het eerste deel van het boek maken we kennis met hoofdpersoon Ani FaNelli. Ze is halverwege de twintig en lijkt het helemaal gemaakt te hebben. Slank, een rijke verloofde, lieve vrienden, een succesvolle baan met aanzien en geld voor nieuwe kleding en de manicure. Dit maakt dat Ani FaNelli in eerste instantie geen hoofdpersoon is welke je in je hart sluit. Dat heeft tijd nodig. Toch lukt het de auteur uiteindelijk wel. Hoe ze dat doet is een welbekend middel: ze springt van heden naar verleden. De lezer komt te weten wat maakt dat Ani de vrouw is die ze vandaag de dag is. En dat is niet mis…

Na een derde van het boek gelezen te hebben komt de spanning erin. De lezer leert Ani steeds beter kennen en komt alles te weten over de gebeurtenissen uit haar verleden. De auteur komt met een schokkend en heftig plot welke ik niet had zien aankomen. Het is knap dat Knoll er gaandeweg toch voor weet te zorgen dat je van Ani gaat houden, ondanks dat ze bij aanvang koud en kil overkomt. Actrice Reese Witherspoon (niet de minste) gaat dit verhaal verfilmen en ik ben erg benieuwd naar de uitkomst hiervan. Het lijkt me een lastige klus gezien de wisseling tussen heden en verleden, maar gezien het verhaal zeker de moeite waard.

Knoll is debutante en dat zou je niet zeggen na dichtslaan van dit boek. Hoewel ik het geen hoogvlieger vond, zit het verhaal uitstekend in elkaar, schetst zij en zeer realistisch hoofdpersonage, is het verhaal herkenbaar als het gaat om de puberperikelen tijdens de middelbare schooltijd en weet zij een uitstekend plot neer te zetten. Knoll is er eentje om in de gaten te houden.

320

9789022332481