Literatuur & Romans Mistral September 2013

Gelukkige mensen lezen en drinken koffie

Het lukt Martin-Lugand wonderbaarlijk snel de lezer mee te zuigen in het verhaal. Het is dan ook lastig om het boek weg te leggen, ondanks dat er weinig vaart in het verhaal zit.

Na het verliezen van haar man en dochtertje bij een auto-ongeluk is Diane in een toestand van shock en lusteloosheid geraakt. Zo goed en zo kwaad als het kan, probeert haar compagnon Felix in zijn eentje hun koffietentje ‘Gelukkige mensen lezen en drinken koffie’ draaiende te houden. Ondertussen lukt het Diane maar niet om haar leven weer op de rails te krijgen en ze komt amper nog de deur uit. Als het haar allemaal te veel wordt, besluit ze om naar Ierland te gaan om tot rust te komen. Hoewel ze zich zo veel mogelijk terugtrekt, dringen het leven en de liefde zich toch aan haar op.

In Gelukkige mensen lezen en drinken koffie wordt de lezer geconfronteerd met de rouwende Diane, die het niet lukt haar leven weer op de rit te krijgen na het verlies van haar man en dochter. Het literaire café dat ze runt met vriend Felix geeft ze steeds minder aandacht.  Diane is depressief en haar vrienden en familie weten niet hoe ze haar nog kunnen helpen. In haar wanhoop gaat ze op de bonnefooi naar Ierland, niet wetend hoe lang ze blijft en of ze ooit nog terug naar Frankrijk komt. Ze komt terecht in het kleine Ierse dorpje Mulranny. Hier kent het hele dorp elkaar, iets waar Diane geen behoefte aan heeft. Ze wil rust en probeert zich af te zonderen. Met de norse Edward als buurman lijkt dit erg lastig te gaan worden.

De cover en titel doen een hele ander boek vermoeden en doen geen recht aan het verhaal. Het boek bevat een heftig thema, iets wat de cover niet suggereert. Bij aanvang wist ik dan ook niet wat ik van het verhaal kon verwachten. Het lukt Martin-Lugand wonderbaarlijk snel de lezer mee te zuigen in het verhaal. Het is dan ook lastig om het boek weg te leggen, ondanks dat er weinig  vaart in het verhaal zit en er eigenlijk niet zoveel gebeurd. Halverwege het boek betrap ik mijzelf erop dat ik de auteur beticht van een herhaling van zetten. Na de zoveelste aanvaring met één van haar Ierse dorpsgenoten weet ik het wel. Ook stoort het zeer simpele taalgebruik mij regelmatig.

Echter vind ik het dapper van Martin-Lugand dat ze niet voor het verwachte (en gewenste) eind kiest en hierin uitgaat van de creativiteit van haar lezerspubliek. Of dit iedere lezer tevreden zal stellen is de vraag, dapper is het zeker en dat kan ik waarderen. Minpunt vind ik wel het, na het zorgvuldig opbouwen van het verhaal, plotselinge einde. Naar mijn mening had Martin-Lugand dit beter uit kunnen werken om meer recht te doen aan het verhaal. De emoties van Diane worden hier vlak uitgewerkt en daardoor missen deze diepgang.

Desalniettemin een prima boek met mooi verhaal dat veel lezers ongetwijfeld zal weten te ontroeren. Het zou mij niets verbazen als dit boek verfilmd gaat worden.

223

9789048818402