Thriller & Spanning De Kern Mei 2008

Geheimen op zolder

Een verhaal met dezelfde ingrediënten als altijd wat we van deze auteur gewend zijn, niks nieuws onder de zon. Dat is jammer, maar het blijf leuk vermaak.

Bij Karen thuis op de donkere zolder, deelden Karen en Zippie alles, sterke verhalen, middelbare school liefdes, toekomst plannen en dromen over wereldreizen. Voor Karen is de zolder een toevluchtsoord om te ontsnappen aan de harde realiteit van haar stiefvaders ongevraagde aandacht. Samen bedenken Karen en Zippie een slim plan om Karens stiefvader op zijn plek te zetten. Maar een dodelijke afloop was nooit de bedoeling. Op zolder deelt Karen nog een geheim met haar beste vriendin, een geheim dat ze eigenlijk nooit prijs had mogen geven…

Zippie en Karen verschillen als dag en nacht. Zippie is een onschuldig, lief en rustig meisje terwijl Karen open is en geen blad voor haar mond neemt. Karen is ongelukkig thuis en op school, ze voelen zich allebei buitenstaanders en zijn blij met elkaars vriendschap. Zippie heeft een fijn en gelukkig leven met haar ouders, waar Karen heimelijk jaloers op is. Karen vertelt aan Zippie dat ze seksueel misbruikt wordt door haar stiefvader, na deze onthulling loopt alles mis. Karen verandert in een manipulatief meisje en Zippie is haar nederige vriendin. Dit heeft mij geërgerd, Karen toont manipulatieve trekjes en lijkt te liegen, Zippie blijft haar maar geloven, terwijl iedereen kan zien dat ze misbruik van haar maakt. Het is jammer dat in deze boeken altijd een onschuldige meisje zit die flink over zich heen laat lopen, het was interessanter geweest als dat een keer niet zo was.

Verder probeert de auteur die Andrews verhaal vertelt (Andrews is overleden) het verhaal zoveel mogelijk in de 20ste eeuw te houden. Toch klinkt er een ouderwetse ondertoon in door, waardoor het verhaal niet van deze tijd lijkt. Ook speelt het verhaal zich af op zolder, net zoals in de Dollanger serie, misschien was een kelder leuk geweest voor de afwisseling. Een verhaal met dezelfde ingrediënten als altijd wat we van deze auteur gewend zijn, niks nieuws onder de zon. Dat is jammer, maar het blijf leuk vermaak voor op het strand. Laat het vervolg op Geheimen op zolder echter maar zitten.

336

9789032511166