Thriller & Spanning The House of Books Oktober 2008

Geheime kamers

Burdett beschrijft de leef- en denkwijze van de Thaise samenleving uitvoering waardoor het verhaal een exotische draai wordt gegeven. Interessant is dat Burdett het verhaal brengt met spanning, boeddhistische filosofie en ironie.

Sonchai heeft op zijn ronde in Bangkoks District 8 zowat alles wel gezien en meegemaakt. Maar de video die hem anoniem is toegezonden slaat alles. Waar hij naar kijkt is een snuff movie, en de persoon die hij op het scherm ziet sterven is Damrong, een vrouw van wie hij ooit heeft gehouden. Sonchais onderzoek is een duizelingwekkende tocht van zijn eigen appartement – waar hij naast zijn zwangere vrouw ligt terwijl hij alleen nog aan Damrong kan denken – via het kantoor van zijn corrupte baas, kolonel Vikorn, naar de achterbuurten van Phnom Penh, waar straatbendes heer en meester zijn. Gevangen in een web van intrige en bedrog gaat Sonchai de confrontatie aan met de verschrikkelijke gevolgen van een les die hij al lang geleden had moeten leren: in Bangkok is niets wat het lijkt…

Geheime Kamers is het derde deel in deze reeks, waarin het draait om de hoofdpersoon, rechercheur Sonchai Jitpleecheep. Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Bangkok. Voor de oplossing van een extreme moord maakt hij echter ook een uitstapje over de grens naar Cambodja. Evenals in de twee vorige delen van de serie komen we voor een groot deel dezelfde vaste personages tegen. Zo zijn daar weer Sonchais politiechef, kolonel Vikorn, zijn assistent, de transseksueel Lek, de Amerikaanse collega Kimberley Jones die meestal met de bijnaam “FBI” wordt genoemd, en het personeel van het bordeel van de familie Jitpleecheep.

Burdett beschrijft de leef- en denkwijze van de Thaise samenleving uitvoering waardoor het verhaal een exotische draai wordt gegeven. Er wordt je een blik achter de schermen gegeven zodat je er meer dan eens achter komt dat het leven in Bangkok heel anders in elkaar steekt dan in onze westerse samenleving. Hiermee bedoel ik dan voornamelijk de Aziatisch onderwereld. Interessant is dat Burdett het verhaal brengt met spanning, boeddhistische filosofie en ironie. Hierdoor blijf je geboeid om door te blijven lezen. Wel maken de Thaise benamingen, die hoogstwaarschijnlijk in de eerder verschenen boeken van Burdett zijn uitgelegd, het voor de lezer soms lastig om een bepaalde context of benadrukking in het verhaal te begrijpen. Toch kom je hierdoor juist meer te weten over de Thaise cultuur en rituelen waar de mensen daar mee leven.

320

9789044322200