Thriller & Spanning

Gebroken

Hoewel het verhaal veelbelovend begint, stort het helaas al snel in als het gaat om de spanning.

Het begon op die avond in het bos. Cass Anderson stopte niet om een vrouw te helpen, en nu is die vrouw dood. Vermoord. Sindsdien vergeet ze steeds meer: waar ze haar auto heeft geparkeerd, of ze haar medicijnen heeft ingenomen, waarom ze een kinderwagen bestelde ook al heeft ze geen baby. Wat ze niet kan vergeten is de vrouw die ze misschien had kunnen redden en het verschrikkelijke schuldgevoel. En de telefoontjes van iemand die zwijgt. Er is iemand die haar in de gaten houdt..

Gebroken is het tweede boek van B.A. Paris, verschenen na het (terecht) zeer bejubelde Achter de gesloten deuren. Haar debuut heb ik verslonden op vakantie en zonder de achterflap te lezen kocht ik dan ook Gebroken. Helaas bleek al snel dat de auteur niet in staat was de hooggespannen verwachtingen in te lossen.

In het verhaal volgen we Cass, een jonge vrouw die na een feestje tijdens noodweer over een verlaten bosweg naar huis rijdt. Haar man had nog zo gezegd dit niet te doen, al en snel zal blijken waarom. Cass komt op een stopplaats een auto tegen waar een vrouw in zit. Door de stromende regen besluit ze niet uit te stappen maar het even aan te kijken. Uiteindelijk rijdt ze zonder hulp te bieden naar huis. En dan begint de ellende… De vrouw wordt vermoord en het blijkt om een bekende van Cass te gaan. Vlak na het incident ontvangt Cass continu dreigtelefoontjes. Dit maakt dat zij besluit niet naar de politie te stappen.

Dit is het punt waarop ik me gigantisch ga storen aan Cass. Dat ze niet naar de politie gaat oké, maar ze is wel erg naïef. Dat ze met werkelijk niemand haar verhaal deelt lijkt mij wat onrealistisch, zelfs haar man licht ze niet in over de gebeurtenissen. Hoewel het verhaal veelbelovend begint, stort het helaas al snel in als het gaat om de spanning. Alleen de eerste 50 en de laatste 50 bladzijden weten mij aan het boek gekluisterd te houden.
Werkelijk 200 pagina’s gaan alleen maar over de dreigtelefoontjes, dag in dag uit. Veel van hetzelfde en weinig spanning.

De toewerking naar de ontknoping in de plot maakt gelukkig nog wat goed. Doordat het verhaal weinig personages bevat, weet je al snel in welke hoek je het moet zoeken. Het motief van de dader vind ik persoonlijk nogal voorspelbaar en voor de hand liggend. Hier had ik meer creativiteit van de auteur verwacht. Door middel van sms berichten worden echter wel alle gebeurtenissen uit de doeken gedaan. Wat is er nou gebeurd, waarom, en hoe heeft de dader dit voor elkaar gekregen? Dat de lezer op elke vraag een passend antwoord krijgt, maakt veel goed. Toch hoop ik dat Paris in haar derde boek meer creativiteit en afwisseling gebruikt en eindelijk eens kiest voor een minder naïef hoofdpersoon.

357

9789026339394