Literatuur & Romans De Kern Juni 2008

Gebroken

Het verhaal kent veel ontroerende, maar ook verdrietige momenten. Het leven van de buren van Skunk is niet altijd even makkelijk, evenmin als bij Skunk thuis. Dit levert af en toe verdrietige momenten op. Toch is het boek helemaal niet zwaar op de hand, ook grappige momenten komen ruimschoots aan bod. Clay weet dit alles juist te doseren.

Skunk Cunningham is een elfjarig meisje dat gek is op haar spelcomputer, stiekem verliefd is op een leraar en populair op school probeert te blijven. Ze woont samen met haar liefhebbende vader die advocaat is, haar broer en de au-pair. Ze heeft een moeder die er niet is. Haar wereld verandert van de ene op de andere dag wanneer ze getuige is van de brute mishandeling van haar buurjongen Rick Buckley door een andere straatbewoner, Bob Oswald. Deze vechtpartij zet de hele straat op zijn kop en zet een reeks van vreselijke gebeurtenissen in gang, waarvan Skunk uiteindelijk een van de slachtoffers is en waardoor ze in coma in het ziekenhuis belandt. Vanuit haar ziekenhuisbed, met om haar heen haar door verdriet verscheurde vader en familie, vertelt Skunk hoe ze daar terechtgekomen is.

Clay heeft met zijn debuut Gebroken een prachtig en ontroerend boek neergezet. Wat een verhaal en wat een karakters! Hoofdpersoon Skunk is opgegroeid zonder moeder, maar verder in een liefdevolle familie. Haar grootste hobby is x-boxen met haar broer Jed en stiekem is ze best wel heel erg verliefd op Dillon, een kamper. Natuurlijk spreken haar klasgenoten schande hiervan, al kan Skunk zelf er geen nacht wakker van liggen. Waar ze wel wakker van ligt is haar overbuurjongen Rick Buckley. Rick is door een meid van de familie Oswald beschuldigd van verkrachting en dat laat vader Bob Oswald niet over zijn kant gaan. Al snel raakt Rick volledig geïsoleerd en draait hij door, zodoende wordt hij al snel Gebroken Buckley genoemd. Ondertussen zit Jed Skunk te klieren, misschien is Rick wel een moordenaar die ‘s nachts met zijn bijl door de straten loopt! Ondanks dat gaat het leven van Skunk haar familie gewoon door en daar krijgen ze er dagelijks de fijne dochters van de familie Oswald bij….

Clay heeft een levendig boek neergezet. Je kunt werkelijk het pleintje met de daaraan wonende families voor je zien. Al is het woord idyllisch hier niet van op toepassing. Skunk vertelt het verhaal vanuit haar coma en zodoende wil je blijven lezen om erachter te komen hoe zij in deze coma terecht is gekomen. Hierdoor is het boek lastig weg te leggen. Clay weet met zijn manier van vertellen de lezer aan het boek gekluisterd te houden. Buiten dat zijn alle karakters zo verschillend dat ze allen uniek zijn en blijven boeien. Al snel komt het onzekere karakter van de pubers boven water drijven, wat herkenbare, maar vaak lastige situaties oplevert.

Ik kijk met smart uit naar het tweede boek van Clay en hoop van ganser harte dat de lieve Skunk wederom de hoofdrol speelt. Dit meisje weet het hart van iedere lezer te veroveren.

269

9789032511234