Thriller & Spanning De Fontein Mei 2007

Feniks

Natuurlijk staat ook deze thriller bol van clichés die je in vele andere thrillers tegenkomt. Zo rouwt de hoofdpersoon om een verlies van een dierbare, is zijn leven eigenlijk niet veel waard meer en verwaarloost hij zichzelf. De omzwaai in zijn negatieve gedachten vindt plaatst naarmate de zaak vordert.

Feniks is een thriller geschreven door de Zuid-Afrikaanse schrijver Deon Meyer. Ik had niet eerder van deze auteur gehoord, maar dat maakte mij niet minder benieuwd. In deze thriller draait het om de 34-jarige hoofdinspecteur Mat Joubert. Hij rouwt om de gewelddadige dood van zijn vrouw Lara. Verder is hij zwaarlijvig, rookt en drinkt te veel. Er zijn zelfs momenten dat hij de loop van zijn dienstpistool tegen z’n lippen drukt en de trekker zou willen overhalen. Het rouwproces verloopt erg moeizaam en op aanraden van de hoofdcommissaris is Joubert onder behandeling van een arts en een therapeute.

Als een serie bizarre moorden voor paniek zorgt onder de bewoners van Kaapstad, krijgt Joubert een laatste kans om het verleden achter zich te laten. Met als enige aanwijzing een negentiende-eeuws Duits handpistool (Mauser) staat hij voor een op het oog onmogelijke opgave. Het duurt echter niet lang of Mat ontdekt dat hij niet de enige is die zich wil bevrijden van het spook van het verleden. Want terwijl hij vecht om een nieuwe start te maken, is de moordenaar bezig het verleden te begraven door een onbekende dodenlijst af te werken. De zoektocht naar gemeenschappelijk kenmerken blijkt geen makkelijke opgave voor Joubert.

Naast het hoofdthema van de moorden in Kaapstad vinden er veel bankovervallen plaats. Is er een mogelijk verband tussen de overvallen en de afrekeningen?

Natuurlijk staat ook deze thriller bol van clichés die je in vele andere thrillers tegenkomt. Zo rouwt de hoofdpersoon om een verlies van een dierbare, is zijn leven eigenlijk niet veel waard meer en verwaarloost hij zichzelf. De omzwaai in zijn negatieve gedachten vindt plaatst naarmate de zaak vordert. Dit is iets wat je vaak terugziet in een thriller. Op zich stoor ik mij hier niet aan, het zorgt juist voor extra inlevingsvermogen voor de hoofdpersoon. Wellicht dient het als soort medelijden waarbij je hoopt dat de hoofdpersoon eindelijk weer geluk krijgt in zijn leven.

Feniks leest lekker weg en het slot is sterk. Tot het eind toe werd ik geboeid met theorieën die de moorden verklaren. Verder zit er ook een nodige dosis humor in het boek. Kortom, Feniks is een lekker boek om te lezen!

316

9789026123115