Jeugd Foreign Media Group Oktober 2011

Fatale liefde

Knap is dat Carry Slee de elementen die ze in haar kinderboeken toevoegt, ook nu in het verhaal weet te brengen. Ook dit boek bevat korte hoofdstukken die makkelijk weg lezen. Het simpele taalgebruik draagt daar zeker aan bij.

Liz heeft al twee jaar verkering met Djawad en wil graag met hem samenwonen. Maar Djawad loopt met een groot geheim rond waar Liz niets vanaf weet en reageert afwijzend.
Amber wil na de modeacademie een hippe kledinglijn voor jongeren beginnen, samen met haar beste vriendin Liz. Als Amber dertigduizend euro van haar tante erft, lijkt hun droom werkelijkheid te worden. Amber kan haar geluk niet op als ze ook nog eens verliefd wordt op Leon. Leon heeft een flitsende carrière in de tv-wereld en overlaadt Amber met aandacht en cadeaus. Maar niets is wat het lijkt en Liz en Amber raken verzeild in een web vol leugens. Is de liefde van je leven wel te vertrouwen?

Fatale liefde is het tweede young adult boek van de hand van Carry Slee. Wat direct opvalt in deze nieuw ingezette reeks is dat Slee niet automatisch de makkelijkste weg kiest. Slee gaat uit van een ouder leespubliek. Een publiek dat dus ook wat meer actie aan kan en dat blijkt aangezien ze duidelijk meer spanning toevoegt in het verhaal. Ook vergeet ze wederom niet om een maatschappelijk thema toe te voegen.

In dit geval valt een van de hoofdpersonen in handen van een oplichter. Al snel volgt er een spannende tocht, die de lezer zelfs meeneemt naar het zonnige Frankrijk. Ook speelt het multiculturele thema een rol. Een van de hoofdpersonen heeft een vriend van buitenlandse afkomst en hij komt haar bij haar ouders niet zomaar in. Dit keer maakt Carry Slee tevens een aandoening aan het geslacht bespreekbaar, iets wat zeker lof verdient.

Knap is dat Carry Slee de elementen die ze in haar kinderboeken toevoegt, ook nu in het verhaal weet te brengen. Ook dit  boek bevat korte hoofdstukken die makkelijk weg lezen. Het simpele taalgebruik draagt daar zeker aan bij. Enig minpunt vind ik dat Carry Slee haar personages nog echt neerzet als pubers met alle naïviteit van dien. Niemand van de vriendengroep lijkt de jongen te vertrouwen, maar toch onderneemt niemand echt actie. Hier had Slee het verhaal wel een iets meer volwassen draai mogen geven.

Al met al een heerlijk boek van Carry Slee dat zeker niet teleurstelt. Ik kijk zeker uit naar het derde deel in de young adult reeks! Dat Carry Slee nog maar veel pubers mag vermaken met haar verhalen en vele maatschappelijk thema’s aan de kaak stelt.

277

9789049924218