Chicklit The House of Books Augustus 2006

Fashionista!

Fashionista! is vooral een humoristisch boek met een overdreven kijk op de modeweek van Parijs. De lezer krijgt een kijkje in de hectiek van de modeweek, het leveren van een goed verhaal aan haar baas en het liefdesleven van Alex.

Alexandra Simons is 31 jaar en werkt als modeverslaggeefster. Ze vertrekt naar Parijs om verslag te doen van de Modeweek. Ze woont shows bij van de meest toonaangevende merken zoals Dior en Chanel. Maar al aan het begin van de modeweek botst Alex bij de show van Chanel op een model. Midden op de catwalk… Alex is groot voorpaginanieuws waardoor ze haar hotelkamer niet meer uit durft. Tot ze een tip krijgt van goede vriendin Lola, over een geheimzinnige nieuwe modeontwerper. Alex hoopt op een exclusief verhaal en gaat op pad. Dit blijkt niet zo makkelijk als gedacht en ondertussen loopt ze ook nog Nick Snow tegen het knappe lijf. Nick gedraagt zich opdringerig, maar Alex besluit zijn hulp te accepteren. Samen vertrekken ze op jacht door de straten van Parijs. Al snel krijgen ze gevoelens voor elkaar, maar is Nick wel helemaal eerlijk tegen Alex?

Het boek Fashionista! is met een dikke knipoog geschreven en dat is te merken. Het boek bevat veel humor en is niet erg realistisch te noemen. We weten allemaal dat het er bij de modeweek wild aan toe kan gaan, maar Julie Dam dikt dit in haar debuut nog eens flink aan. Overdreven vaak worden bekende topontwerpers genoemd en daar moet je van houden. Als je niet in de wereld van de huidige modemerken thuis bent, dan is het boek wellicht wat lastig om in te komen. Naast de modemerken worden in het begin van het verhaal aardig wat namen van personen genoemd. Deze zijn niet allemaal even makkelijk te onthouden. Hierdoor wordt soms pas na het lezen van enkele bladzijden duidelijk wíe er nu precies bedoeld wordt en ook dan valt de situatie op zijn plaats.

Fashionista! is vooral een humoristisch boek met een overdreven kijk op de modeweek van Parijs. De lezer krijgt een kijkje in de hectiek van de modeweek, het leveren van een goed verhaal aan haar baas en het liefdesleven van Alex. Zowel in het liefdesleven van Alex als de ontdekking van een nieuwe geheimzinnige modeontwerper leveren problemen op. Aan het eind van het verhaal komen al deze problemen samen en wordt er zelfs nog wat spanning in het verhaal gebracht. Hoe Alex met de ‘bedreigende’ situatie omgaat is nogal oppervlakkig. Maar dat neemt niet weg dat het vermakelijk is om over te lezen.

Als je van een echte chicklit houdt dan heb je met Fashionista! het goede boek in handen. Wel moet je iets af weten van de huidige modecultuur om het boek te waarderen. Een leuk maar vrij oppervlakkig verhaal met de nodige humor. Heerlijk om bij weg te dromen.

288

9789044316544