Literatuur & Romans Archipel Maart 2007

Familiedossier

Familiedossier is voornamelijk een lekker over-the-top verhaal met ongeloofwaardige karakters. Neem de tijd en wacht rustig af tot het verhaal de juiste koers gaat varen.

Isabel Spellman is 28 en werkt als privé-detective in het familiebedrijf van haar ouders, Spellman Investiga¬tions. Ze gaat een huis liever binnen door het raam dan door de deur.  Het schenden van andermans privacy gaat Izzy goed af. Tot haar taken behoren onder meer: opdrachten uitvoeren voor haar baas (haar ouders), het kalmeren van haar broer, het goede voorbeeld geven aan haar jongere zusje Rae en het opsporen en in toom houden van haar aan alcohol en drugsverslaafde oom Ray.

Wanneer Izzy’s ouders haar zusje inhuren om Izzy te schaduwen, zodat ze erachter kunnen komen wie haar nieuwe vriendje is, besluit Izzy dat ze alleen een enigszins normaal leven kan leiden als ze uit het familiebedrijf stapt. Maar ze heeft nog een klus te doen. En die is vrijwel onmogelijk op te lossen.

Familiedossier is echt een boek dat de tijd nodig heeft om op gang te komen. De schrijfstijl en humor van Lutz zijn wennen, met name bij aanvang van het boek. Het eerste deel van het boek besloeg vooral informatie over Spellmann Investigations. Wat het bedrijf doet en waar Izzy zich mee bezig houdt. Hierdoor zat er geen duidelijke lijn in de eerste helft van het boek. Het verhaal zwabberde alle kanten op zonder dat de bedoeling ervan mij duidelijk werd. Pas halverwege het boek werd er een duidelijke richting aan gegeven en werd duidelijk waar het verhaal daadwerkelijk over ging. Het boek werd direct een stuk leuker, en het werd makkelijker om de humor van Lutz te begrijpen en waarderen. Komt Izzy in het begon nogal over als een rare ‘freak’, naarmate het boek vordert ga je haar aparte trekjes charmant vinden en ben je benieuwd in welke situaties ze zich steeds weer weet te manoeuvreren.

Familiedossier heeft eigenlijk van alles een beetje: wat humor, wat chicklit en een gros aan aparte personages. Nadeel aan het boek is dat bijna elk personage een apart karakter of trekje heeft, waardoor het verhaal zijn geloofwaardigheid verliest. Toch doen de personages niet veel afbreuk aan het verhaal. Van begin af aan komt het over of Lutz het verhaal met een dikke knipoog heeft geschreven en dan maken wat gekke trekjes meer of minder ook niet meer uit.

Familiedossier is voornamelijk een lekker over-the-top verhaal met ongeloofwaardige karakters. Desalniettemin is het een leuk boek om te lezen. Neem de tijd en wacht rustig af tot het verhaal de juiste koers gaat varen. Dan blijkt dat het boek best de moeite waard is om van de plank te halen.

360

9789063052775