Literatuur & Romans Prometheus Mei 2013

Eus

Hoewel het verhaal redelijk standaard is en weinig diepgang heeft, leest het prettig en snel. De auteur weet bij de lezer toch een bepaalde nieuwsgierigheid naar meer op te wekken.

Na talloze goedbedoelde pogingen om een normaal leven te leiden en evenzoveel mislukkingen is dat de enige conclusie die Eus, een Turkse tiener uit het oosten van het land, kan trekken. Op zoek naar afleiding verzandt hij in drankmisbruik en hobbyseks. Door zijn bijtende cynisme trekt hij overal de aandacht, maar of hij nu tussen familie, vrienden of wildvreemden is: Eus is nergens thuis.
Hij leeft constant op gespannen voet met zijn norse vader, raakt bevriend met kampers, komt terecht in een gevalletje eerwraak en trekt op strooptocht door Europa.

Eus is een verhaal vol vaart waar je van begin af aan meteen lekker in zit. Eus is een Turkse tiener die niet weet wat hij met zijn leven aan moet. Hij verzandt in seks, avonden feesten en komt uiteindelijk in het criminele circuit terecht. Hij komt in aanraking met een groep kampers en trekt samen met hen op strooptocht door Europa. Ze rijden langs benzinestations om kluizen leeg te roven. Er blijkt al snel meer geld aanwezig dan iedereen voor mogelijk had gehouden. Maar hoe lang kan Eus hier onopgemerkt mee door blijven gaan?

Eus is een personage waar je van gaat houden, ondanks al zijn gebreken. Hij maakt veel verkeerde keuzes, maar doordat hij het ook allemaal niet weet ga je toch van hem houden. Hij doet zijn best en probeert het echt, maar weet niet hoe hij zich kan ontworstelen aan het milieu waar hij uit komt. De band met zijn vader maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Hoewel het verhaal redelijk standaard is en weinig diepgang heeft, leest het prettig en snel. De auteur weet bij de lezer toch een bepaalde nieuwsgierigheid naar meer op te wekken. Daarnaast bevat het verhaal voldoende vaart en bovenal veel humor. Ook is het echt een boek van deze tijd en dus herkenbaar voor lezers. Eus is een fijn debuut dat mij heeft weten te verrassen en benieuwd maakt naar meer van Ozcan Akyol.

BadgesDebuutVerfilmd

272

9789044624335