Waargebeurd Cargo Mei 2008

Eten, bidden, beminnen

Het boek is gewoon genieten geblazen en de Amerikaanse tv-godin Oprah heeft gelijk; het is echt een tip voor je vriendinnen.

Op haar dertigste heeft Elizabeth Gilbert alles wat een hoogopgeleide, ambitieuze westerse vrouw zich kan wensen: een echtgenoot, een heerlijk huis en een succesvolle carrière. Maar in plaats van gelukkig en tevreden te zijn, wordt ze overspoeld door paniek, verdriet en verwarring. Twee jaar later, na een bittere scheiding en een hevige depressie, besluit Elizabeth een radicale stap te nemen: ze gaat een jaar lang alleen op reis. Ze bezoekt drie landen om verschillende aspecten van zichzelf tegen het licht te houden. In Italië leert ze la dolce vita kennen, in India verdiept ze zich in meditatie en schrobt ze tempelvloeren, en in Indonesië ontdekt ze de balans tussen ernst en lichtvoetigheid.

In de eerste hoofdstukken vertelt Elizabeth Gilbert hoe zij na haar dertigste in een huwelijkscrisis beland. Haar omgeving verwacht dat ze de volgende stap in haar relatie gaat zetten: het huisje en het boompje zijn er al, nu nog het baby’tje. Elizabeth is hier nog niet aan toe, voelt zich ongelofelijk ongelukkig en komt in een ‘is-dit-het-nou’-fase. Uiteindelijk leidt wederzijds onbegrip tot een scheiding. Maar al snel ontmoet ‘Liz’ een man waarmee ze een onstuimige relatie beleeft, waar ze alleen maar ongelukkiger van wordt. Tijdens een van haar vele huilbuien ontdekt ze de stem van God in zichzelf en besluit op reis te gaan om tot zichzelf te komen. De reis wordt betaald door een uitgeverij, aangezien al haar belevenissen gaat verwerken in een boek, dit boek. Ze kiest voor de landen Italië, India en Indonesië, waar ze respectievelijk zal eten, bidden en beminnen.

Het boek leest ontzettend vlot weg en Elizabeth Gilbert neemt je mee op haar reis. Als je eenmaal na het laatste woord het boek dichtslaat, dan heb je het gevoel dat je de landen zelf hebt bezocht. De geuren, de omgeving, de mensen. Je lijkt ze allemaal te kennen, zonder dat je er zelf ben geweest.  Tijdens het beschrijven van haar meditatiesessies lijkt er ook een serene rust over je te dalen. Wat een heerlijk boek om bij weg te dromen!

Liz vertelt alles eerlijk en zeer herkenbaar. Geen gedachte van haarzelf blijft geheim voor haar lezers.  Depressie, persoonlijke tekortkomingen, blaasontsteking en andere ongemakken, niets blijft onbespreekbaar. Dit maakt dat het verhaal erg herkenbaar, maar het werkt soms ook op de zenuwen. De constante zelfspot en de gave om van ieder klein probleem een persoonlijke ramp te maken (de beroemde ‘van een mug een olifant maken’) gaat soms te ver. Het boek zou minder vermoeiend zijn geweest als Liz een minder dramatische persoonlijkheid zou gehad hebben. Soms zou je haar bij de schouders willen vastpakken, in haar ogen willen kijken en zeggen: meid, stel je niet zo aan. Door deze kunstmatige drama’s doet het verhaal soms wat Amerikaans aan. Maar er zit een pluspunt aan; doordat Liz altijd wel een probleem heeft wordt het verhaal nooit saai.

Het boek is gewoon  genieten geblazen en de Amerikaanse tv-godin Oprah heeft gelijk; het is echt een tip voor je vriendinnen. Heb je geen zin om aan dit boek te beginnen? Heb dan eventjes geduld, want in 2010 komt de verfilming van dit boek uit, met niemand minder dan Brad Pitt en Julia Roberts in de hoofdrol!

BadgesKlassiekerDebuutVerfilmd

475

9789023428053