Literatuur & Romans Meulenhoff Januari 2016

Zolang er leven is

De fans van Pogingen iets van het leven te maken kunnen dit boek blindelings aanschaffen. Het bevat dezelfde stijl en humor en zij zullen dan ook op hun wenken bediend worden.

We leerden Hendrik Groen kennen door zijn dagboek Pogingen iets van het leven te maken. Samen met zijn vriend Evert en de andere leden van de Oud-maar-niet-dood-club probeert Hendrik zijn laatste levensjaren in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord zo aangenaam mogelijk te maken. Van tijd tot tijd valt het Hendrik zwaar om de moed erin te houden. Gelukkig heeft hij de pen weer opgepakt. Met de hem zo kenmerkende charmante humor neemt hij de medebewoners, de directie, zijn vrienden en de ouderdom in het algemeen op de korrel, waarbij hij zichzelf zeker niet spaart.

Zolang er leven is is de langverwachte opvolger van het zeer succesvolle Pogingen iets van het leven te makenDeze opvolger borduurt in exact dezelfde stijl voort waar het eerste deel gestopt is. Feitelijk gaat het verhaal daar gewoon door alsof het nooit is opgehouden. Ook nu een boek met korte maar krachtige hoofdstukken en veel humor. Gelukkig heeft Hendrik niet ingeboet op zijn humor, ondanks zijn toenemende leeftijd.

Wat direct aanspreekt is dat alle personages uit het eerste boek ook nu weer hun opwachting maken. De lezer leert ze echt kennen en leeft met ze mee. Dan doet het je ook wel degelijk wat als een van de bewoners komt te overlijden, al weet je dat het bij het leven hoort… Groen kiest er echter wel voor om dit met een bepaalde luchtigheid te vertellen.

Wat mij opvalt is dat de auteur veel meer zijn eigen mening en politieke statements door laat klinken. In het eerste deel kwam dit minder aan de orde. Nu worden actuele kwesties als de vluchtelingencrisis aangehaald, maar ook bijvoorbeeld het huidige politieke beleid binnen de zorg. Soms vind ik het te veel overkomen als het prediken wat goed en slecht is. Dat stoort mij regelmatig.

320

9789029090766